آنتی وار تشریح کرد:

پشت پرده کارشکنی فرانسه در توافق ایران و 1+5

پشت پرده کارشکنی فرانسه در توافق ایران و 1+5
دوشنبه 20 آبان 1392 - 11:53

آنتی وار در مقاله ای، مخالفت های فرانسه در مذاکرات هسته ای ژنو را با شراکت جدید دفاعی-امنیتی پاریس با آل سعود و معاملات تسلیحاتی کلان این دو کشور مرتبط دانست.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، بسیاری موضع فرانسه در مذاکرات هسته ای اخیر ایران و 1+5 در ژنو را یکی از مهمترین دلایل به نتیجه نرسیدن این نشست عنوان می کنند.

"آنتی وار" دلیل این موضع گیری فرانسه را اینگونه شرح می دهد: چندی پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود گزارش داد که بندر بن سلطان رئیس اطلاعات عربستان که تلاش های تخریبی این کشور در سوریه را دنبال می کند، و اخیرا گویا ماموریت حل و فصل  نگرانی مقامات ریاض از توافق هسته ای ایران با غرب به وی سپرده شده است، با یک دیپلمات غربی در جده دیدار کرد. خلاصه موضوع دیدار این است که عربستان از سیاست های اوباما یعنی حمله نکردن به سوریه و تمایل به توافق با ایران به شدت ناامید شده است.

بندر با این دیپلمات غربی درباره مذاکره با مقامات آمریکایی هم صحبت کرد. 

عربستان به آمریکا گفته بود که با همپیمانان خود مثل اردن و فرانسه برای حمله به سوریه تلاش خواهد کرد، و همچنین از واشنگتن خواسته بود تا در زمان حمله احتمالی به عربستان، کشتی های نظامی واشنگتن از مراکز نفتی عربستان در خلیج فارس دفاع کنند.

اما آمریکایی ها به وی گفته بودند که کشتی های نظامی شان شاید قادر به حفاظت کامل از این مراکز نباشند. بندر از این پاسخ شوکه شده بود و همانجا به این نتیجه رسید که برای دفاع از خود نیازمند شریک دیگری غیر از آمریکا است.

بندر این موضوع را به آمریکایی ها گفت و تاکید کرد که به دنبال سلاح های خوب به قیمت خوب است.

حال اتفاقات اخیر نشان می دهد که طرفی که وال استریت او را یک دیپلمات غربی خوانده بود، نماینده ای از کشور فرانسه بوده است. این دیپلمات در دیدار با بندر از وی فهرست مناطقی در سوریه را که نیاز به حمله و هدف گیری است خواسته بود، اما بندر به وی گفته بود که چنین فهرستی را در اختیار ندارند.

اما چون حمله به سوریه به دلایل مختلف امکان پذیر نشد، این دو در نهایت به این نتیجه رسیدند که فرانسوی ها در قبال سلاح هایی که به عربستان می فروشند، از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای ایران جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش آنتی وار، بی دلیل نیست که بر خلاف استقبال غرب از توافق هسته ای با ایران، مخالفت و نگرانی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی این چنین مشهود است. اگرچه پیش از این نیز خبرهایی درباره همکاری های اطلاعاتی امنیتی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی منتشر شده بود اما آنچه که اکنون آشکارا به چشم می خورد این است که این منافع مشترک و همکاری با محور فرانسه در حال شکل گیری است.

از این رو باید منتظر رویدادهای جدیدی در خاورمیانه با حضور محور سه جانبه اسرائیل، فرانسه و عربستان بود.

پربیننده ترین خبرها