کاری دشوارتر از فتح اورست برای زنان عربستان !

کاری دشوارتر از فتح اورست برای زنان عربستان !
دوشنبه 20 آبان 1392 - 19:41

مساله رانندگی زنان عربستانی این روزها به چنان بحران شگفت آوری تبدیل شده که نگاه افکار عمومی و رسانه های عربستانی و بین المللی را به خود معطوف کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم، "دکتر عثمان عبدالعزیز الربیعه" نویسنده عربستانی در مقاله ای با عنوان "رانندگی برای زنان عربستانی دشوارتر از فتح اورست"  در روزنامه "الجزیره" ریاض؛ ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور را به باد انتقاد گرفته است.

وی نوشت: یک هفته پیش "رها رضا المحروق" زن عربستانی به عنوان نخستین زن از این کشور توانست قله اورست را فتح کند و به همین مناسبت جشنی برای تقدیر از او برگزار شد،  اما همین زن قهرمان اگر بخواهد برای رفع نیازهایش پشت فرمان بنشیند، پلیس خودروی او را متوقف خواهد کرد و به او خواهد گفت که تو حق رانندگی نداری.!

الربیعه خاطرنشان کرد: به راستی که چقدر شگفت آور است، قهرمانی که توانسته است قله اورست را فتح کند، اینک در روی زمین با شکست مواجه می شود و نمی تواند رانندگی کند! و از این که زن عربستانی نمی تواند از یکی از حقوق ابتدایی خود (رانندگی) برخوردار شود، دچار نگرانی می شود.

نویسنده این مقاله می گوید: مقامات عربستانی برای جلوگیری از رانندگی زنان دلایلی مطرح می کنند که هیچ ارزشی ندارد؛ و خوشبختانه با وجود تمام سختگیری ها، روشنفکران اسلامگرای محافظه کاری چون "هدی الدوسری" مبلغ عربستانی نیز به حق رانندگی زنان اذعان می کنند.

وی خاطرنشان می کند که تنها نادیده گرفتن حق رانندگی زنان  نیست که در عربستان جنجال به پا کرده است بلکه ممنوعیت مسایلی چون به کارگیری زنان در فروشگاه های لوازم زنان از جمله موضوعات جنجالی مشابهی در این کشور بود که ختم به خیر شد. 

این مقاله می افزاید: مقامات عربستانی محدودیت های شرعی را برای توجیه ممنوعیت رانندگی زنان مطرح می کنند که فاقد ارزش است؛ آنها می گویند زن برای رانندگی ناچار است حجاب خود را بردارد زیرا زن با حجاب قادر به رانندگی نیست.
اختلاط بین زنان و مردان هنگام رانندگی، خرابی احتمالی خودرو و کمک گرفتن زنان از مردان در بین راه ها، شلوغ شدن خیابان ها و خودسر شدن زنان برای خروج از منزل در هر زمانی و رفتن به هر مکانی،  از دیگر بهانه های  مقامات عربستانی برای ممنوعیت رانندگی زنان این کشور است.

پربیننده ترین خبرها