پشت پرده اغتشاشات اخیر در لیبی

پشت پرده اغتشاشات اخیر در لیبی
سه شنبه 21 آبان 1392 - 08:12

طرابلس، العالم ـ رییس سازمان حقوق بشر "ضحایا" (قربانیان) در لیبی، دلیل اصلی بی ثباتی و ناامنی های اخیر در این کشور را شبه نظامیان مسلحی دانست که دست به اغتشاش می زنند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم "ناصر الهواری" تاکید کرد که بیشتر این شبه نظامیان تفکراتی افراطی دارند، و وابسته به گروه القاعده هستند.
وی افزود: اصلی ترین گروه شبه نظامیان که وابسته به القاعده است نام خود را به انصار الشریعه تغییر داده و در حال ایجاد رعب و وحشت و کشتار است. در این کشور گروه های افراطی و مسلح دیگری نیز هستند که در مناطقی از لیبی قدرت گرفته و دارای تفکرات و رویکردی همسو با القاعده هستند؛ آنها حتی تصمیمات خود را بر دولت تحمیل و دولت را وادار می کنند که به آنها پول بدهد که آخرین مورد آن پرداخت 900 میلیون دینار لیبی به بهانه حمایت از پایتخت است.
این فعال لیبیایی خاطرنشان کرد که برخی از اعضای این گروه ها با رژیم قذافی مبارزه کرده بودند و تلاشهای قابل توجهی در این خصوص داشتند اما پس از اعلام آزادی در 23 اکتبر سال 2011، شورای انتقالی اشتباه بزرگی مرتکب شد زیرا به حضور گروه های مسلح در کشور پایان نداد، و اعضای این گروه ها را به کارهای غیرنظامی سابق خود بازنگرداند؛ از این رو این افراد با در دست داشتن سلاح و برخورداری از قدرت در جایگاه خود باقی ماندند و در پست های دولتی نفوذ کرده و گردانهایی تشکیل دادند، همچنین در پارلمان لیبی اعضا و طرفدارانی دارند که با اتخاذ تصمیمات و وضع قوانین از آنها حمایت می کنند.
"جمعه القماطی" فعال سیاسی و رییس حزب التغییر اظهار داشت که لیبی پس از اعلام آزادی به دلیل نبود سازمانها و نهادها، در خلاء کامل بسر می برد، قذافی در طول 42 سال حکومت استبدادی تمام نهادهای دولتی از جمله نهاد نظامی و ارتش ملی را کنار نهاد و فقط گردانهای امنیتی ایجاد کرده بود که مردم لیبی را به قتل می رساندند. از این رو می بایست این خلا به گونه ای پر می شد که امنیت و ثبات مردم لیبی تامین شود، و تا زمانی که ارتش ملی به صورتی قانونی تاسیس نشده بود، انقلابیونی که سلاح به دست داشتند، شایستگی انجام این وظیفه و ایفای این نقش را داشتند.
القماطی تأکیدکرد: گروه هایی شبه نظامی تشکیل شده اند که در حال دست زدن به اقدامات خشونت آمیز مانند باجگیری، قتل و ترور هستند.
در همین حال جدایی طلبان لیبی به تازگی اعلام کردند که شرکت نفت و گاز تاسیس کرده اند.
مخالفان دولت مرکزی در لیبی با وجود هشدار نخست وزیر موقت این کشور و در ادامه تلاش برای تشکیل منطقه خودمختار در شرق این کشور در منطقه رقه، از تشکیل شرکت تولید و صادرات نفت و گاز خبر دادند و روند کار این شرکت را مستقل از دولت مرکزی اعلام کردند.
Ma.17:37.11

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها