تونس همچنان خودسوزی می طلبد

تونس همچنان خودسوزی می طلبد
سه شنبه 21 آبان 1392 - 18:15

العالم- در حادثه ای مشابه با خودسوزی محمد بو عزیزی که 3 سال پیش خود را آتش زد و جرقه ای برای روشن شدن قیام گسترده جهان عرب شد ، امروز مردی 32 ساله در حومه پایتخت تونس در اعتراض به سختی های زندگی خودسوزی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این مرد که اهل «الانتطلاقه» از محله های فقیر نشین حومه پایتخت تونس است، در اعتراض به محرومیت های اقتصادی - اجتماعی و اوضاع نابسامان پس از انقلاب، خود را در مقابل فرمانداری شهر«اریانه» در حومه پایتخت به آتش کشید. ماموران امدادی فورا وی را به یک بیمارستان تخصصی رساندند و او را نجات دادند.

قربانی دچار سوختگی درجه 3 از ناحیه دست، پا و سینه شده است.

این جوان که در شرایط اجتماعی دشواری به سر می برد، دچار مشکلات روانی هم شده به گونه ای که ماه گذشته تلاش کرد تا خود را از تیر چراغ برق پایین بیاندازد، اما ماموران شهری مانع وی شدند.

محمد بوعزیزی دستفروش تونسی بود که در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ در اعتراض به توقیف اجناسش و تحقیری که یک مأمور زن شهرداری به او روا داشته بود خود را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشید.اقدام بوعزیزی آغازگر انقلابی در تونس شد که به حکومت چندین ساله زین‌العابدین بن علی دیکتاتور این کشور پایان بخشید. انقلاب تونس با انقلاب مصر، لیبی، یمن، بحرین و ناآرامی های دیگر در کشورهای عربی همراه شد.

پس از خودسوزی بوعزیزی کسانی دیگر در کشورهای عربی اقدام وی را تقلید کردند، مثلا در مصر یک رستوران‌دار ۴۹ ساله خود را در مقابل پارلمان مصر به آتش کشید.

این اقدامات با ممانعت محافل مذهبی در کشورهای عربی روبرو شد. شیخ یوسف قرضاوی روحانی مصری ساکن قطر که پس از خلع محمد مرسی از قدرت فتواهای جنجال برانگیزی در حمایت از مرسی و علیه دولت موقت مصر صادر کرده است، در آن زمان در اظهاراتی همدردانه با بوعزیزی، وی و افراد دیگری را که به تأسی از او دست به خودکشی زده‌اند، قربانی تبعیض های اجتماعی خواند و مسئولیت مرگ آن‌ها را بر عهدهٔ حاکمان کشورهایشان دانست. اما الازهر، معتبرترین دانشگاه اسلامی اهل سنت، تأکید کرد که خودکشی در اسلام ممنوع است، حتی اگر بخشی از اعتراضات سیاسی و اجتماعی باشد.

پس از انقلاب تونس در ژانویه 2011 موارد زیادی از تلاش برای خودکشی و خودسوزی گزارش شده است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها