گروه مسلح عربستانی برای عملیات در سوریه و یمن

گروه مسلح عربستانی برای عملیات در سوریه و یمن
شنبه 25 آبان 1392 - 10:37

عربستان سعودی برای ماموریت ها و عملیات نظامی برون مرزی خود از جمله نبرد در سوریه و جنگ با گروه الحوثی در شمال یمن، گروه موسوم به "ارتش محمد" را تاسیس کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت تحلیلی خبری "الرأی" نوشت: خبرهای نشریات نظامی در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی بیانگر آن است که عربستان درحال تشکیل یک گروه نظامی جدید به نام "ارتش محمد" به منظور انجام ماموریتهای برون مرزی است؛ و عناصر این گروه نظامی از آموزش و سلاح های خوبی برخوردار می باشند.
عربستان تلاش می کند تا مصر را جایگزین پاکستان کند، و به جای پاکستان به مصر به عنوان یک قدرت نظامی تکیه کند تا بتواند درصورت مواجه شدن با هرگونه خطرات خارجی، روی قدرت نظامی این کشور حساب کند.
این اخبار و گزارش ها حاکی است شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت ملی عربستان و برادرش شاهزاده سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع هم اکنون بر اجرای این طرح دو وجهی عربستان نظارت دارند؛ و به همین منظور چند میلیارد دلار برای تشکیل ارتش محمد و آموزش دادن آن در اردن از یک سو و حمایت مالی از سرلشکر عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر از سوی دیگر به منظور تامین نیازهای یک میلیارد دلاری ماهیانه این کشور و مقابله با بدهی های سنگین مصر که هشتاد درصد درآمد سرانه این کشور را تشکیل می دهد، اختصاص یافته است.
به گفته منابع غربی، سرلشکر عبدالفتاح السیسی زمانی که به عنوان مستشار نظامی سفارت مصر در ریاض فعالیت می کرد؛ روابط قوی با مسئولان نظامی سعودی برقرار و اعتماد آنها را جلب کرد.
این منابع تصریح کردند: رویکرد اخیر السیسی درخصوص خرید موشک و جنگنده های میگ 29 از روسیه - درپی تعلیق کمک های نظامی آمریکا به ارتش مصر- با تشویق و ترغیب عربستان صورت گرفت.

پیش بینی می شود که این گروه مسلح، واحد ضربت عربستان در سوریه باشد و این احتمال وجود دارد که این واحد برای نبرد با گروه الحوثی که هم اکنون درحال جنگ با گروههای سلفی در منطقه دماج در شمال یمن است، به این کشور اعزام شود خصوصا که سعودیها از این گروههای سلفی پشتیبانی می کنند.
برخی منابع نظامی در لندن گفته اند که 50 هزار نفر هسته اصلی ارتش محمد را تشکیل می دهد و ممکن است تعداد این نفرات به بیش از 250 هزار نفر افزایش یابد.
به گفته این منابع، مقر اصلی ارتش محمد در اردن خواهد بود که پایگاه دائمی این واحد و مرکز ماموریت و عملیات برون مرزی آن علیه اهداف مورد نظر در سوریه و دیگر مناطق به شمار خواهد رفت.
احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه که هم پیمان عربستان به شمار می رود؛ اولین فردی بود که این نقشه عربستان را فاش کرد. وی در بیانیه ای در 8 اوت سال 2013 میلادی گفت که عربستان ارتشی ملی را در خارج از سوریه تشکیل خواهد داد.
سربازان این ارتش، عرب خواهند بود و از کشورهای مختلف عربی، بویژه اردن و یمن و سوریه گردآوری خواهند شد و این ارتش در ماه مارس سال 2016 میلادی آماده به خدمت خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها