طرح انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه کامل شد

طرح انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه کامل شد
شنبه 25 آبان 1392 - 12:17

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد به جمع بندی کاملی از طرح انهدام زرادخانه های شیمیایی سوریه در نیمه سال 2014 رسیده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دیروز مهلت تعیین شده سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تعیین جدول زمانی انهدام سلاح شیمیایی سوریه به پایان رسید و این سازمان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: طبق طرح جدید سلاح شیمیایی سوریه به خارج از خاک این کشور منتقل خواهد شد، تا انهدام آن با امنیت و سرعت بیشتری انجام شود.

قرار است سلاح شیمیایی سوریه تا 30 ژانویه 2014  نابود شود. مواد شیمیایی خطرناک تا31 دسامبر و بقیه مواد به جز ایزوپروپانول ها که از عناصر اصلی تشکیل دهنده گاز سارین هستند نیز تا 5 فوریه نابود خواهند شد.

تاسیسات ساخت سلاح شیمیایی سوریه نیز از تاریخ 15 دسامبر تا 15 مارس بر اساس شدت خطرشان به تدریج منهدم خواهند شد.

"احمد اوزومکو" مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی ضمن استقبال از تکمیل این طرح گفت: تکمیل جزئیات این طرح، نقشه راهی واضح در برابر دولت سوریه قرار خواهد داد.

هنوز مشخص نیست این سلاح ها به کجا منتقل شده و در کجا منهدم خواهند شد؛ اما فرانسه و بلژیک گزینه های احتمالی برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه با وزن تقریبی 1000 تن هستند. نروژ نیز متعهد شده برای انتقال این سلاح ها یک کشتی باری و یک ناوچه نیروی دریایی خود را به سوریه اعزام کند.

یک گروه متشکل از کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز از ماه اکتبر در حال نظارت بر روند تخریب تسلیحات و تاسیسات شیمیایی سوریه هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها