رئیس منطقه کردستان عراق در ترکیه به دنبال چیست؟

رئیس منطقه کردستان عراق در ترکیه به دنبال چیست؟
شنبه 25 آبان 1392 - 20:38

نخست وزیر ترکیه امروز (شنبه) در شهر "دیاربکر" به گرمی از رئیس منطقه کردستان عراق و همراهانش استقبال کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سفر "مسعود بارزانی" و دیدار او با "رجب طیب اردوغان" که رسانه‌ها آن را "تاریخی" توصیف کرده‌اند برای نخستین بار است که در شهر "دیاربکر" صورت می گیرد.
اکثر ساکنان این شهر که در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد، از کردهای ترکیه هستند.
نخست وزیر ترکیه هفته قبل وعده داده بود که شهر دیاربکر این هفته شاهد فرایندی تاریخی خواهد بود. اردوغان همچنین اظهار امیدواری کرده بود که این هفته شهر دیاربکر شاهد اوج فرایند صلح باشد.
فرایند صلح دولت ترکیه و کردهای این کشور از حدود یک سال قبل آغاز شده است.
خبرگزاری فرانسه نوشت: آنکارا به دنبال آن است که از نفوذ مسعود بارزانی نزد کردهای ترکیه برای قانع کردن آنها جهت دستیابی به صلح استفاده کند، چرا که مذاکرات با "عبدالله اوجالان" رئیس حزب کارگران ترکیه پیشرفتی نداشته است.
مسعود بارزانی نیز هفته گذشته خواستار حل مسالمت آمیز درگیری ها و اختلافات در ترکیه شده بود.
حزب کارگران کرد ترکیه در مارس گذشته موافقت خود را با توافقنامه آتش بس با دولت ترکیه اعلام کرد و پس از یک ماه فرایند خارج کردن نیروهای مسلح خود از خاک ترکیه را آغاز کرد و آنها را به پایگاه هایش در کردستان عراق بازگرداند. ولی پس از مدتی کردهای ترکیه دولت این کشور را به عمل نکردن به وعده‌هایش متهم کردند.
پ ک ک در واکنش به کارشکنی دولت ترکیه، در سپتامبر گذشته موضوع خروج نیروهایش از ترکیه را به حالت تعلیق در آورد.
روزنامه "السفیر" لبنان نیز در گزارشی با اشاره به دیدار امروز بارزانی و اردوغان تأکید کرد که این سفر درحالی انجام می‌گیرد که سه پرونده مهم یعنی "صلح بین دولت ترکیه و حزب کارگران کرد"، "بحران سوریه"، و "صادرات نفت از منطقه کردستان عراق به ترکیه" در رأس مسائل مهم قرار گرفته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها