اعتراض جدی عفو بین الملل به بیگاری کارگران در قطر

اعتراض جدی عفو بین الملل به بیگاری کارگران در قطر
دوشنبه 27 آبان 1392 - 08:54

سازمان عفو بین الملل در گزارشی در خصوص نقض حقوق بشر در قطر تأکید کرد، بخش ساخت و ساز در قطر به صورت گسترده در حال نقض حقوق کارگران است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در این گزارش که درباره شیوه تعامل با کارگران خارجی تهیه شده، به نقض حقوق آنها به صورت برنامه ریزی شده و گسترده اشاره شده است.
سایت شبکه انگلیسی "بی. بی. سی" گزارش داد، مسئولان قطری متعهد شده‌اند فضایی مناسب را برای کارگران در ساخت استادیوم‌های جام جهانی 2022 ایجاد کنند.
در این گزارش با اشاره به اظهارات کارگران آسیایی در شرکت سازنده مقر فیفا به نقل از یکی از کارگران نپالی تأکید شده است که وی مجبور است طی 7 روز هفته روزانه 12 ساعت در دمای بسیار بالا کار کند.
این گزارش حاکی است که نقض حقوق کارگران در برخی موارد به حد "بیگاری" رسیده است و برخی از کارگران تهدید شده اند که در صورت اعتراض به شرایط کاری از این کشور اخراج شده و یا هیچ دستمزدی دریافت نخواهد کرد.
"سلیل شیتی" دبیرکل سازمان عفو بین الملل خاطرنشان کرد: به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که در یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا این تعداد قابل توجه از کارگران خارجی به صورت وحشیانه مورد سوء استفاده قرار بگیرند و از دریافت دستمزدهایشان محروم شوند؛ به صورتیکه آنان برای معیشت شدیدترین رنجها را تحمل کنند.
شیتی خاطرنشان کرد: اگر فورا اقداماتی قاطعانه و بلندمدت اتخاذ نشود، خطر نقض حقوق کارگران صدها هزار کارگر خارجی را تهدید می کند، کارگرانی که طی سالهای آینده برای تحقق رؤیای قطر به بازار کار این کشور سرازیر می شوند.
قطر برای تکمیل هرچه سریعتر ساخت و سازها و آماده کردن ورزشگاه‌ها و استادیوم‌ها شمار قابل توجهی از کارگران خارجی را به کار گرفته است، که تعداد آنان به 1.8 میلیون نفر می رسد.

گزارش جدید عفو بین المل درباره وضعیت خطرناک کارگران خارجی در قطر درحالی است که این سازمان در مهر ماه گذشته در گزارشی دیگر  با اشاره به اعتراضهای مطرح شده علیه قطر در خصوص سوء استفاده از کارگران خارجی، خواستار رعایت قوانین کار در این کشور شده بود.

پربیننده ترین خبرها