پشت پرده پیروزی کُردهای سوریه در الحسکه

پشت پرده پیروزی کُردهای سوریه در الحسکه
دوشنبه 27 آبان 1392 - 14:04

اطلاعات نشان می دهد که تغییرات جاری در استان الحسکه از جمله پیروزی نیروهای مردمی کُرد و خروج نیروهای گروه تروریستی جبهه النصره از این منطقه، ممکن است به نوعی با نوار صوتی اخیر "ایمن الظواهری" سرکرده القاعده، در ارتباط باشد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این نوار صوتی اختلافات بین گروه موسوم به دولت اسلامی درعراق و شام (داعش) و جهبه النصره و حملات تبلیغاتی آنها ضد یکدیگر در شبکه های اجتماعی در اینترنت را دوباره شعله ور کرد.
بنابر این گزارش، مهمترین تغییرات اخیر در استان الحسکه، عقب نشینی جبهه النصره از این استان و حضور کم رنگ و نمادین آنان در آنجا است. عقب نشینی جبهه النصره از روستاهای منطقه راس العین در زمان حمله یگان های مردمی کُرد سوریه، به علت حمله کُردها نبود بلکه ناشی از طرح جدیدی بود که جبهه النصره در تقسیم گروهان و گردانهای خود بین استانهای سوریه دنبال می کند به گونه ای که به سرعت اکثر عناصر وفادار خود را از استان الحسکه به سمت دیرالزور برد.
بخشی از عناصر جبهه النصره به تازگی از آن جدا شده و برخلاف پیش بینی ها، با گروه داعش بیعت کرده و به صفوف این گروه پیوستند که این امر بویژه بعد از درز نوار صوتی ایمن الظواهری صورت گرفت. زیرا همه فکر می کردند که این نوار صوتی باعث می شود که عناصر گروه داعش به جبهه النصره ملحق شوند.
همزمان عناصری از گروه موسوم به جنبش "احرار شام" نیز با گروه داعش بیعت کردند.
قوی ترین ضربه ای که جبهه النصره در استان الحسکه دریافت کرد، اقدام ابو احمد الشامی مسئول و ابوعبدالله معاون این گروه در استان الحسکه بخاطر جدا شدن از جبهه النصره و بیعت کردن با گروه داعش بود. این امر بعد از صرف نظر کردن جبهه النصره از نبرد با کردها - بدون شلیک حتی یک گلوله به سمت آنها - صورت گرفت زیرا برخی از امرا و سران جبهه النصره این کار را خیانت و بزدلی توصیف کردند.
با عقب نشینی جبهه النصره، گروه داعش قوی ترین گروه در بین گروههای مسلح در استان الحسکه شد. اولین اقدام گروه داعش همان تغییر استان الحسکه به "ولایت البرکه" و سپس جدا کردن منطقه راس العین از ولایت برکه و ملحق کردن آن به "ولایت الرقه" بود و این امر بدان معناست که عناصر داعش در الرقه مسوول نبرد در راس العین هستند.
جبهه النصره همزمان با عقب نشینی از الحسکه اقدامات زیادی را در دیرالزور انجام داد که این امر نفوذ این گروه در این استان را تقویت کرد و این موضوع از طریق کسب بیعت تعداد زیادی از گروه های مسلح نظیر گردان الفاروق، گروهان العادیات، تیپ التوحید الاسلامی، تیپ احرار المشاعده، تیپ طارق بن زیاد و نظایر آن صورت گرفت.
افزون بر آن، جبهه النصره با گروه های وابسته به "ارتش آزاد" در شهر دیرالزور از جمله تیپ الرساله و گردان وابسته به لشکر پنجم نیروهای ویژه وارد نبرد شد و با حمله به مقرهای آنها و به چنگ آوردن سلاح هایشان شمار زیادی از عناصر ارتش آزاد را کشته یا بازداشت کرد و همین امر باعث شد که جبهه النصره پایه های خود را به عنوان قویترین گروه مسلح در شهر دیرالزور محکم کند.
این وضعیت موضوع همدستی بین داعش و النصره را تداعی کرد زیرا مساله به گونه ای نمود یافته که انگار مناطق نفوذ بین آنها دوباره تقسیم شده اما دلیل قاطعی در این زمینه وجود ندارد و صرفا در حد حدس و گمان است.

الحاق منطقه راس العین به الحسکه و ماموریت به سران داعش در الرقه برای نبرد در این استان ، تحرکات زیاد گروه های تروریستی در مناطق بین الرقه و راس العین را تفسیر می کند به گونه ای که ستون هایی از افراد مسلح گروه داعش این مسافت را به سمت روستای خربه البنات پیمودند و برخی از رسانه های گروهی ابراز عقیده کردند که این امر در ارتباط با فرار گروهی عناصر داعش از الرقه بعد از شنیدن نوار صوتی الظواهری است.
در همین راستا، خبرگزاری آسیا اعلام کرد که جنبش احرار الشام سیف الجربا را به عنوان امیر عناصر خود در الحسکه تعیین کرده است که وی از همان عشیره احمد الجربا، رییس ائتلاف سوری مخالف نظام بشار اسد، رییس جمهور سوریه، است و برخی اطلاعات حاکی است که وی ممکن است برادرش باشد اما این اطلاعات هنوز تایید نشده است.
یاد آور می شود، پس از اینکه ایمن الظواهری سرکرده القاعده در پیامی فوری فعالیت های داعش در سوریه را متوقف و اعلام کرد النصره باید از داعش جدا شود، ابوبکرالبغدادی، سرکرده گروه داعش، نیز اواسط آبان ماه جاری در پیامی ویدیویی پاسخی غیر منتظره را به الظواهری داد که بیانگر تمایل او برای تمرد از دستورات سرکرده القاعده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها