انتقاد دوحه از همپیمانی ریاض با تل آویو

بحران در روابط عربستان و قطر بالاگرفت

بحران در روابط عربستان و قطر بالاگرفت
جمعه 1 آذر 1392 - 21:41

برخی گزارش ها از بالاگرفتن بحران در روابط عربستان و قطر و شعله ور شدن جنگ رسانه های بین آنها خبر می دهند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گزارشهای خبری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نشان دهنده آن است که شیخ "صباح الاحمد" امیر کویت در حال حاضر مشغول میانجیگری فشرده و فوری برای کاستن از بحران در روابط بین قطر و عربستان می باشد زیرا حتی برخی اخبار حاکی است که ریاض برای اخراج دوحه از شورای همکاری خلیج فارس تلاش می کند.
به نوشته پایگاه "رأی الیوم"، امیر کویت که کشورش ماه آینده میزبان نشست سران شورای همکاری خلیج فارس است، نمی خواهد اختلافات میان عربستان و قطر بر این نشست و تصمیمات اقتصادی آن تأثیر بگذارد.
بحران در روابط قطر و عربستان در تبلیغات رسانه ای دو کشور علیه یکدیگر کاملا واضح است به طوری که روزنامه های وابسته به قطر، به طور مستقیم عربستان را مورد هجمه رسانه ای خود قرار داده اند. این روزنامه های قطری به طور غیر مستقیم به ناتوانی عربستان در مقابله با حمله به یک پست دیده بانی این کشور در منطقه حفر الباطن اشاره و از اتحاد عربستان با رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران انتقاد کرده اند. روزنامه های عربستانی نیز در پاسخ به این تبلیغات رسانه ای قطر، دولت قطر را به باد انتقاد گرفته و در این زمینه به محکوم شدن "محمد ابن الذیب" شاعر قطری به 15 سال زندان به علت انتقاد از نظام آل ثانی انتقاد کردند.
برپایه این گزارش، مجله "المجله" چاپ عربستان نیز روی جلد شماره اخیر خود، دو شخصیت غیر قطری بسیار تأثیر گذار بر سیاست خارجی و رسانه ای این کشور یعنی "عزمی بشاره" فلسطینی و "شیخ یوسف قرضاوی" مصری الاصل را به شدت مورد حمله قرار داد. بشاره، مهم ترین مشاور شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر جدید قطر به شمار می آید و قرضاوی بلندگوی قوی مذهبی قطر و اولین کسی است که برای "جهاد" در لیبی و سوریه فراخوان داد و از همان ابتدا و تاکنون مخالف سرنگونی "محمد مرسی" رئیس جمهور اخوانی مصر بوده است.
در این میان نکته قابل توجه، سفر دوره ای شیخ تمیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس در دو هفته اخیر بود که امیر جدید قطر از کویت، بحرین و امارات دیدار کرد اما این سفر دوره ای شامل عربستان سعودی نشد. همچنین وی اولین رهبری بود که پس از برگزاری نشست سران کشورهای عربی و آفریقایی در کویت، بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه نشست آن را ترک کرد.
امیر کویت روز جمعه دو بار با شیخ تمیم تماس گرفت تا خشم وی را فرو بنشاند و علت ترک سریع نشست سران را از وی جویا شود و از وی بپرسد که آیا این خشم به دلیل استقبال نامناسب از وی یا جدل لفظی با سران برخی از هیأت های شرکت کننده در این نشست به ویژه هیأت عربستانی بوده است یا خیر.
سه سال پیش نیز به دنبال خشم عربستان از قطر به علت پخش یک مستند به نام "سوداء الیمامه" درباره قراردادهای خرید تسلیحاتی ریاض در شبکه قطری الجزیره و افزایش احتمال جنگ میان دو کشور، امیر کویت نقش بسزایی در پایان دادن به این تنش ها ایفا کرد. براساس این مستند، ادعاهای بسیاری درباره فساد شاهزادگان از جمله "سلطان بن عبدالعزیز" ولیعهد اسبق و وزیر دفاع آن کشور و برخی فرزندانش در قراردادهای خرید سلاح عربستان مطرح شده بود.
پایگاه "رأی الیوم" که سردبیری آن را "عبدالباری عطوان" به عهده دارد؛ نوشت: براساس اطلاعات به دست آمده، "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعات عربستان، دشمن شماره یک خاندان حاکم قطر به شمار می آید و این خاندان از توصیف قطر به عنوان "یک شبکه تلویزیونی و 300 شهروند" توسط وی به شدت خشمگین شدند اما بندر از تکذیب این اظهارات یا پس گرفتن آن خودداری کرد.
به نوشته رای الیوم، ناظران بر این باورند که کانال های ارتباط دو کشور به طور کامل قطع شده و از زمانی که عربستان، قطر را از کنترل بر مخالفان سوریه برکنار و افراد وابسته به آن به ویژه اخوان المسلمین را در شورای مخالفان به حاشیه رانده است، دیدار مسئولین دو کشور به طور کامل متوقف شده است.
اختلاف میان عربستان و قطر به طور آشکاری بر بحران مصر نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که قطر از جنبش اخوان المسلمین و "محمد مرسی" رئیس جمهور معزول آن کشور حمایت می کند. این در حالی است که عربستان با تمام قوا از دستگاه نظامی مصر و فرمانده آن "سرتیپ عبدالفتاح السیسی" حمایت می کند و بیش از هفت میلیارد دلار به دولت جدید آن کشور کمک کرده است.
مقامات قطری بر این باورند که عربستان با امارات و کویت و بحرین، ائتلافی را علیه دوحه تشکیل داده اند و "بندر بن سلطان" در رأس این ائتلاف قرار دارد.
برپایه این گزارش، محبوبیت و اعتبار قطر و شبکه الجزیره در کشورهای بهار عربی به شدت کاهش یافته است و به دنبال محکومیت "ابن الذیب" شاعر قطری به 15 سال زندان به دلیل سرودن یک قصیده انتقادی و بدرفتاری با نیروی کار خارجی، این کشور به علت وضعیت ناگوار حقوق بشر از سوی غرب به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و روزنامه "واشنگتن پست" دوحه را به حمایت از جنبش های تروریستی در سوریه متهم کرده است.

پربیننده ترین خبرها