کارشناس روس: مذاکرات هسته ای ژنو مثبت است

کارشناس روس: مذاکرات هسته ای ژنو مثبت است
جمعه 1 آذر 1392 - 22:11

ژنو(العالم) –کارشناس امور روسیه و روابط خاورمیانه گفت: فضای امروز (جمعه) مذاکرات ایران با کشورهای پنج به علاوه یک در ژنو مثبت تر بود.

سلام مسافر در مصاحبه با شبکه خبری العالم افزود: پیشرفت زیادی در گفت وگوها ایجاد شد که باید با حفظ منافع ملی ایران همراه باشد.
مسافر ادامه داد: پشتیبانی بی شائبه آمریکا از رژیم صهیونیستی مشکلات زیادی برای واشنگتن ایجاد کرده و به رشد تروریسم و تنش در جهان منجر شده است.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نشانه های نزدیک شدن مذاکرات به موفقیت، رسیدن سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به مذاکرات است بی شک سفر وی به دلیل رسیدن مذاکرات به شرایط حساس، یا برای پیشبرد گفت وگو می باشد و یا اینکه امور به نهایی شدن نزدیک شده است، شاید هم این موضوع جان کری وزیر خارجه آمریکا را به شرکت در مراحل نهایی مذاکرات ترغیب نماید. 
سلام مسافر درباره شرکت وزیران خارجه گروه 1+5 در مذاکرات گفت: این مشارکت با مسائلی تازه همراه بود، چون لاوروف توانست همراه با کری موضع تند فرانسه را تا حدی آرام کند، لذا لاوروف، نقش مثبت کری را ستود، البته اظهارات کری متناقض است چون از یک سو در ژنو مثبت گرایی طرف ایرانی را ستود اما به سرعت سخنانی همسو با موضع تل آویو بیان کرد.  
وی تاثیرپذیری روسیه از فشارهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، را رد کرد و افزود: روسیه کشوری بزرگ و دارای منابع عظیم در جهان و  شرکای غربی و خاورمیانه ای است.
کارشناس امور روسیه و روابط خاورمیانه خاطر نشان کرد: ایران به خاطر منافع اقتصادی و ژئوسیاسی، شریکی مهم برای روسیه محسوب می شود و از سویی مشکلات آمریکا عمدتا ناشی از حمایتش از رژیم صهیونیستی است.   
وی گفت: روسیه بیش از یک سال قبل به غرب پیشنهاد کرد که اگر نگران زباله سوخت اورانیوم نیروگاه اتمی ایران است، مسکو آماده است برای جلوگیری از نشت آن اقدام کند اما غرب و آمریکا به آن توجه نکردند چون در آن زمان سردی بر روابط آمریکا و روسیه حاکم بود اما اکنون روابط روسیه و آمریکا مانند گذشته نیست.
Swh -11-16-34

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها