ترجمه متن توافقنامه ایران و 1+5

ترجمه متن توافقنامه ایران و 1+5
يکشنبه 3 آذر 1392 - 12:45

پس از انتشار متن انگلیسی توافقنامه جمهوری اسلامی ایران و 1+5، با توجه به اینکه هنوز متن رسمی این توافقنامه به زبان فارسی منتشر نشده، ترجمه غیر رسمی آن را در اینجا بخوانید:

مقدمه

هدف این مذاکرات رسیدن به راه‌حل جامع برای توافق مشترک بلندمدتی است که تضمین می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز خواهد بود. ایران مجددا تاکید می‌کند که تحت هیچ شرایطی ساخت سلاح هسته‌ای را تعقیب و یا عملی نمی‌کند. این راه حل جامع، بر اساس این اقدامات موقت شکل خواهد گرفت و به گام نهایی در یک دوره زمانی و حل نگرانی‌ها منجر خواهد شد. این راه حل نهایی ایران را قادر خواهد ساخت که به طور کامل از حقوق خود در مورد انرژی هسته‌ای تحت مواد مرتبط از معاهده ان‌پی‌تی و نیز تعهدات خود بر اساس آن بهره‌مند شود. این راه حل جامع شامل برنامه غنی‌سازی تعریف شده از سوی دو طرف خواهد بود که محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف‌سازی را در بر می‌گیرد که ماهیت صلح‌آمیز برنامه را تضمین کند. این راه حل جامع یک مجموعه واحد است و تا زمانی که بر سر همه آن توافق نشود، به معنای توافق نیست. این راه حل جامع شامل فرایند متقابل و گام به گام است و به برداشته شدن همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

گام‌هایی اضافه بین این اقدامات ابتدایی و گام نهایی وجود خواهد داشت، که از جمله آن اجرایی کردن قطعنامه‌های سازمان ملل با نگاه به برآورده شدن ملاحظات شورای امنیت در باره این موضوع می‌شود. 3+3 و ایران مسئول به سر انجام رساندن و اجرایی کردن اقدامات کوتاه مدت و راه حل جامع بر اساس حسن نیت هستند. کمیسیون مشترکی از جانب 3+3 و ایران تشکیل خواهد شد تا بر اجرای اقدامات کوتاه مدت نظارت کند و موضوعاتی را که ممکن است پیش آید، حل کند. کمیسیون مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد تا حل موضوعات گذشته و حال را که سبب نگرانی شده است، تسهیل کند.

گام نخست

گام نخست دارای محدودیت زمانی برای دوره‌ای شش ماهه و قابل تمدید با توافق طرفین است، و طی آن همه طرف‌ها برای حفظ فضای سازنده برای مذاکراتی با حسن نیت اقدام خواهند کرد.

 

گام‌های داوطلبانه ایران:

- از اورانیوم 20 درصد موجود خود، نیمی را برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اکسید خواهد کرد، و نیم دیگر را به UF6 با غنای کمتر از 5 درصد تبدیل خواهد کرد.

- ایران اعلام می‌کند که برای مدت شش ماه اورانیوم با غنای بیش از 5 درصد تولید نخواهد کرد.

- ایران اعلام می‌کند که فعالیت‌های خود را در نظنز، فردو و اراک هیچ گسترشی نخواهد داد.

- وقتی که خط تبدیل UF6 غنی شده تا 5 درصد آماده باشد، ایران تصمیم دارد که UF6 جدید خود را در دوره شش ماهه به اکسید UF6 تبدیل کند. برنامه عملیاتی مجتمع تبدیل به آژانس اعلام شده است.

- تاسیسات جدیدی برای غنی‌سازی وجود ندارد.

- ایران به ترتیبات پادمانی خود در مورد تحقیق و توسعه ادامه خواهد داد که این شامل ترتیبات موجود در مورد تحقیق و توسعه است که برای ذخیره‌سازی اورانیوم غنی شده طراحی نشده است.

- ایران فعالیت بازفرآوری و یا ساخت تاسیسات بازفرآوری انجام نخواهد داد.

اقدامات مقابل 3+3

- اقدامات خود برای کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد، تا مشتریان فعلی نفت ایران بتوانند میزان متوسط فعلی نفت خام خود را از ایران بخرند. بازگشت مقدار مورد توافق از درآمد ناشی از فروش نفت در خارج به ایران را ممکن می‌سازد. برای این فروش نفت، تحریم‌های اروپا و آمریکا در مورد خدمات بیمه و حمل و نقل تعلیق می‌شود.

- تحریم‌های اروپا و آمریکا در موارد زیر تعلیق می‌شود:

صادرات پتروشیمی ایران و همچنین تحریم‌های خدمات مرتبط

طلا و فلزات گران‌بها و همچنین تحریم‌های خدمات مرتبط

- تعلیق تحریم‌های ایالات متحده بر صنعت خودروی ایران و همچنین تعلیق تحریم‌های اعمال شده بر خدمات مرتبط

- مجوز تامین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پروازهای هواپیمایی غیرنظامی ایران و همچنین تحریم‌های خدمات مرتبط. مجوز بازرسی و تعمیرات ایمنی در ایران و همچنین تحریم‌های خدمات مرتبط

- هیچ قطعنامه جدید مرتبط با موضوع هسته‌ای در شورای امنیت صادر نمی شود

- هیچ قطعنامه جدید مرتبط با موضوع هسته‌ای در اتحادیه اروپا صادر نمی شود

- دولت آمریکا با توجه به اختیارات رئیس جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدید در موضوع هسته‌ای بر ایران خودداری خواهد کرد.

- کانالی اعتباری ایجاد خواهد شد تا تجارت اقلام انسانی مورد نیاز برای استفاده داخلی ایران با استفاده از درآمدهای نفتی نگه داشته شده در خارج تسهیل شود. تجارت اقلام فوق، شامل محصولات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و هزینه‌های درمانی در خارج کشور می‌شود. این کانال اعتباری، بانک‌های خارجی مشخص و بعضی بانک‌های ایرانی را در بر می‌گیرد که تعیین خواهند شد.

- این کانال همچنین موارد زیر را ممکن می‌سازد:

مبادلات مورد نیاز برای انجام تعهدات سازمان مللی ایران

پرداخت مستقیم شهریه دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های خارج از کشور بر اساس میزان مورد توافق برای شش ماهه آتی

- افزایش میزان مجوز مبادلات اتحادیه اروپا برای اقلام تحریم نشده به میزان مورد توافق

گام‌های نهایی برای یک راه حل جامع که طرفین قصد دارند در مدتی که از زمان تصویب این توافق بیشتر از یک سال طول نکشد، مذاکره بر سر آن را نهایی و اجرای آن را آغاز کنند دارای ویژگی‌های زیر است:

- مدت زمان بلندمدت مشخصی خواهد داشت که بر سر آن توافق می‌شود

- بازتاب حقوق و تعهدات اعضای ان پی تی و توافقات پادمان آژانس خواهد بود

- تحریم‌های مرتبط با مساله هسته‌ای شورای امنیت، چندجانبه و ملی را به طور کامل برخواهد داشت که این شامل گام‌هایی برای دسترسی ایران بر اساس تقویمی مورد توافق به حوزه‌های تجارت، فن‌آوری، مالی و انرژی می‌شود.

- برنامه غنی‌سازی بر اساس تعیین دوجانبه را شامل خواهد شد که پارامترهای آن بر اساس نیازهای عملی به توافق طرفین خواهد رسید و همچنین شامل محدودیت‌هایی در یک بازه زمانی مورد توافق برای گستره و سطح فعالین‌های غنی‌سازی در صورت انجام غنی‌سازی و نیز ذخایر اورانیوم غنی شده خواهد بود

- همه نگرانی‌ها در مورد راکتور اراک را حل خواهد کرد. هیچ فعالیت بازفرآوری و یا ساخت تاسیسات قادر به انجام بازفرآوری انجام نخواهد شد.

- اقدامات شفافیت ساز و نظارتی توسعه یافته کاملا اجرایی خواهد شد. پروتکل الحاقی بر اساس اختیارات رئیس جمهور و مجلس ایران، تصویب و اجرایی خواهد شد.

- شامل همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای صلح‌آمیز خواهد بود که از جمله موارد زیر را در بر می‌گیرد: دستیابی به راکتورهای پیشرفته انرژی و تحقیقاتی آب سبک و تجهیزات وابسته و نیز تامین سوخت هسته‌ای پیشرفته و همچنین فعالیت‌های تحقیق و توسعه مورد توافق

بعد از اجرایی شدن موفق گام نهایی راه حل جامع برای دوره زمانی آن، با برنامه هسته‌ای ایران مانند دیگر اعضای غیر هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی رفتار خواهد شد.

- در مورد گام نهایی و گام‌های قبل از آن این اصل که «بر سر هیچ چیز توافق نشده است مگر این که بر سر همه چیز توافق بشود»، حاکم خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها