تاثیر توافق ایران و 5+1 :

صهیونیست ها و سران مرتجع عرب یک نگرانی دارند!

صهیونیست ها و سران مرتجع عرب یک نگرانی دارند!
دوشنبه 4 آذر 1392 - 19:40

العالم - روزنامه سعودی "الریاض" در واکنش به توافق ایران و کشورهای گروه 1+5 نوشت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همان نگرانی های (رژیم) اسرائیل را (از برنامه هسته ای ایران) دارند و شاید نگرانی آنان دراین زمینه از اسرائیل نیز بیشتر باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مطبوعات سعودی بخش عمده ای از مطالب امروز(دوشنبه) خود را به توافق تهران و گروه 1+5 درخصوص برنامه هسته ای ایران اختصاص دادند.

مطبوعات سعودی در یک فرافکنی مشخص و بدون ارایه دلیلی نسبت به پایبندی تهران به تعهدات خود به جامعه بین الملل ابراز تردید کرده و ادعا کردند که در پسِ این توافق، معامله ای محرمانه میان دو طرف صورت گرفته که شاید کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قربانی آن باشند.

روزنامه نیمه دولتی "الرياض" در مقاله ای با عنوان " برنامه هسته ای ایران به نفع چه کسی بود؟ نوشت : "آیا شش کشور بزرگ برنده برنامه هسته ای ایران شده اند، یا کشوری (با اشاره به ایران) که صاحب موضوع و عامل مشکل به شمار می رود.

الریاض می افزاید: پیامدهای احتمالی دربرابر بازنگری غرب به ویژه آمریکا در سیاست های خود (با ایران) چه خواهد بود؟ آیا این کشورها تلاش و سیاست های خود را که موجب رکود اقتصاد(جهانی) شده است، به سمت تلاش برای کنترل چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی تغییر خواهند داد؟

الریاض می نویسد: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) این توافق را مایه نومیدی خود دانسته و اعلام کرده است که با هرتوافقی که آنرا خطری برای امنیت خود بداند، مخالف است؛ اما سوال اینجاست که آیا اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، گامی در مسیر حمله به نیروگاه ها و تاسیسات هسته ای ایران بر می دارد؟

به نوشته این روزنامه سعودی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می خواهند که توافق ایران وغرب، مانعی دربرابر افزایش قدرت هسته ای ایران و بلندپروازی های این کشور باشد، اما این موضع (توافقنامه) فاصله ای میان اروپائیان و آمریکائیان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد خواهد کرد.

روزنامه "الاقتصادیه "دیگر روزنامه سعودی نیز با طرح این سوال که آیا واشنگتن هم پیمانان خود در حوزه خلیج فارس را فریب داده است؟ ، نوشت : "آنچه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نگران آن بودند، اتفاق افتاد و بعد از توافق ایران و غرب درخصوص برنامه هسته ای این کشور، اتفاقی که نباید می افتاد به وقوع پیوست، پس از خصومت تاریخی میان واشنگتن - تهران، اتفاق های غیرمنتظره ای پشت سر هم به وقوع پیوست؛ از تماس تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گرفته تا خوشحالی کم سابقه آمریکا که بعد از امضای توافق با ایران شاهد آن بودیم ".

به نوشته روزنامه الاقتصادیه، "مردم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باید بیشتر از دولت های خلیجی نگران باشند؛ آن ها حق دارند این سوال را مطرح کنند که آیا واشنگتن در توافق با تهران، هم پیمانان خود را فریب داد؟

روزنامه سعودی الحیاه نیز در این زمینه می نویسد: " شیطان بزرگ" موفق شد در غیاب کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران به توافق دست یابد؛ در شرایطی که ایران و قدرت های بزرگ در ژنو با هدف دستیابی به توافق مذاکره می کردند، بر روی میز سران سه کشور حوزه خلیج فارس از جمله شاه عربستان و امیران کویت و قطر در شهر ریاض، موضوع های متعددی در دست بررسی بود که در آن روند فعالیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اختلافات فیمابین این کشورها به چشم می خورد.

الحیاة می افزاید: توافق غرب با ایران، مبهم بود؛ این توافق معادلات منطقه را تغییر خواهد داد و کشورهای دیگر منطقه مجبور خواهند شد که در رقابت مسلح شدن و رقابت هسته ای وارد عمل شوند.

به نوشته این روزنامه سعودی، "همه این مسائل با طرح های آمریکا و کشورهای غربی درغیاب کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یا شاید اعتماد اشتباه این کشورها روی داد.

 روزنامه سعودی "عكاظ" نیز با تاکید بر ادامه برنامه هسته ای از سوی ایران و انصراف تهران در این زمینه نوشت: هرگونه صحبت درباره انصراف ایران از برنامه هسته ای خود، صرفا" وهم و گمان بیهوده و مانور سیاسی است و سرنخ آن در دست یک نفر (حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری) در تهران قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها