تحلیلگر آمریکایی:

توافق ژنو، عربستان و اسرائیل را منزوی تر کرد

توافق ژنو، عربستان و اسرائیل را منزوی تر کرد
سه شنبه 5 آذر 1392 - 13:49

تحلیلگر سیاسی آمریکایی می گوید، توافق هسته ای ژنو بین ایران و غرب، عربستان و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش منزوی کرده است.

میزان جدیت و صداقت عربستان سعودی در استقبال از توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به چه میزان است؟ چرا عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از توافق ایران و کشورهای غربی ناخرسند و خشمگین  هستند، در حالی که همه دنیا از آن استقبال می کنند؟ آیا این توافق عربستان و اسرائیل را به انزوا کشانده است؟ سرنوشت ائتلاف های خاورمیانه  پس از توافق ژنو چیست؟

"جیم دین" تحلیلگر سیاسی آمریکایی روز دوشنبه در واشنگتن به شبکه خبری العالم گفت: از استقبال عربستان و کویت از توافق ژنو متعجب شدم و برایم غافلگیر کننده بود. زیرا این کشورها به اسرائیل نزدیک تر هستند. اگر این موضع گیری را اسرائیل اتخاذ می کرد، جای تعجب نداشت، اما شنیدن آن ازعربستان کاملا تعجب آور است.

وی گفت: درجدیت موضع عربستان در استقبال از توافق هسته ای ژنو تردید وجود دارد هیچ اعتمادی به آنها نیست، زیرا آنها مطلبی را مطرح و مطالب دیگر را پنهان می کنن، برخی نیز تلاش می کنند این توافق را متوقف کرده یا ناکام بگذارند.

تحلیلگر سیاسی آمریکایی ادامه داد: این کشورها به جدیت غرب در توافق با ایران اطمینان ندارند و پس از ثابت شدن موضع همه دنیا در تایید این توافق، آنها نیز مواضع خود را تغییر دادند. حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در مسکو با قدرت علیه گفتگوها با ایران سخن می گفت، لحن خود را تغییر داده است.

وی افزود: بیشتر کشورهای جهان هم اکنون این توافق را تایید کرده و خواهان اجرای آن هستند؛ کشورهای غربی نیز به اسرائیل یعنی هم پیمان واقعی خود نسبت به تلاش برای ناکام گذاشتن این توافق هشدار داده اند.

جیم دین با اشاره به اینکه لابی های صهیونیستی در حال فشار برای ناکام گذاشتن این توافق هستند، پیش بینی کرد: بعید می دانم افکار عمومی آمریکا چنین اجازه ای به لابی های صهیونیستی بدهد.

وی دلیل عصبی بودن اسرائیل را پذیرفتن توافق ژنو از سوی همه کشورهای جهان دانست و گفت: نتانیاهو در گفتگو با شبکه "ال.سی.ان.ان" در روز یکشنبه مانند افراد دیوانه فریاد می زد و نمی دانست چه بگوید؛ اما دیگر دیر شده است و هم اکنون 6 ماه فرصت وجود دارد تا ایران و غرب مواضع یکدیگر را بررسی کنند.

تحلیلگر سیاسی آمریکا گفت: اسرائیل اقدامات خود را آغاز کرده و گویی به حاشیه رانده شده و نمی تواند بدون موافقت آمریکا اقدامی کند و از آمریکا و کشورهای غربی می خواهند به تحریم ایران ادامه دهد.

جیم دین پیش بینی کرد، توافق ژنو باعث تشکیل ائتلاف های جدیدی در خاورمیانه شود.

25-22:35

 

پربیننده ترین خبرها