در دیدار پادشاه عربستان و رئیس جمهور لبنان چه گذشت؟

در دیدار پادشاه عربستان و رئیس جمهور لبنان چه گذشت؟
چهارشنبه 6 آذر 1392 - 12:33

روزنامه الاخبار لبنان، برخی از مسائل مطرح شده در دیدار اخیر "میشل سلمیان"، رییس جمهور لبنان با "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در ریاض را به نقل از شاهدان فاش کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لبنانی "الاخبار" نوشت: برخی از حاضران در دیدار رییس جمهور لبنان با پادشاه عربستان، اظهارات ملک عبدالله را بسیار منفی ارزیابی کردند.
آنها خاطرنشان کردند که پادشاه عربستان، از رییس جمهور لبنان خواست، ارتش را مامور جلوگیری از کمک حزب الله به دولت سوریه کند.
به گفته این منابع، رییس جمهور لبنان با یادآوری نقش مثبت عربستان سعودی در حفاظت از ثبات امنیتی و اقتصادی لبنان، تاکید کرد که درگیری ها در سوریه، تاکنون هفت میلیارد دلار به اقتصاد لبنان ضربه زده است و آن چه در طرابلس می گذرد، می تواند گسترش یابد و به خطری برای امنیت تمام لبنان تبدیل شود.
این منابع تاکید کردند که میشل سلیمان، منتظر پاسخی از ملک عبدالله بود تا بتواند با استناد به آن، باب گفت وگو در زمینه تشکیل کابینه را باز کند؛ اما عبدالله با اظهارات خود (درباره حزب الله) سلیمان را "شوکه" کرد.
منابع آگاه حاضر در دیدار سلیمان و عبدالله تاکید کردند که پادشاه عربستان، تمام سیاست این کشور در قبال تحولات لبنان و سوریه را در یک جمله خلاصه کرد "تو، باید ارتش را مامور کنی تا جلوی دخالت حزب الله در سوریه را بگیرد."
به گفته این منابع، رییس جمهور لبنان در پاسخ به اظهارات پادشاه عربستان درماند، به همین سبب "سعد حریری" رییس جریان المستقبل، به یاری وی شتافت و برای پادشاه عربستان آرزوی طول عمر کرد و چندین بار خواهش کرد که سخنانش را حمل بر جسارت به ذات ملوکانه نکند.!
حریری به نیابت از میشل سلیمان پاسخ داد که رییس جمهور تمام تلاش خود را به کار بسته است، تا لبنان را از تحولات سوریه دور نگه دارد. وی سپس ادعا کرد که اگر سلیمان می توانست جلوی دخالت حزب الله در سوریه را بگیرد، این کار را می کرد؛ وی به معادلات شکننده قدرت در لبنان اشاره و تاکید کرد که به این دلیل، امکان ایستادگی ارتش لبنان در برابر حزب الله وجود ندارد.
پادشاه عربستان، پاسخی به اظهارات حریری نداد و به سبب فضای منفی به وجود آمده در گفت وگو، زمینه پیش کشیدن موضوع تشکیل کابینه، فراهم نشد و سلیمان نتوانست در این خصوص با ملک عبدالله رایزنی کند.
در واقع سعودی ها می خواهند که ارتش لبنان به جنگ حزب الله برود، به این ترتیب چگونه می توان درباره تشکیل کابینه ای رایزنی کرد که حزب الله بخشی از آن باشد. این مشکلی بود که دست و پای سلیمان را در گفت وگو بست.
منابع آگاه تاکید کردند که سلیمان، پس از این دیدار، در دیگر دیدارهای خود با مسئولان عربستانی نیز از گفت وگوی سیاسی خودداری کرد به طوری که در دیدار با محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان، به صحبت درباره موضوع رسیدگی به کمک به آوارگان سوری در لبنان اکتفا کرد.
رییس جمهور لبنان در گفت و گو با متعب بن عبدالله، رییس گارد ملی سعودی نیز به موضوع ارتش لبنان و نیازهای این ارتش پرداخت؛ مسئولان عربستانی نیز به وعده دادن به رییس جمهور لبنان اکتفا کردند؛ و به این ترتیب میشل سلیمان مایوس و دست خالی به لبنان برگشت، زیرا دریافته بود که لبنان در ماه های آینده همچنان عرصه درگیری ها و خشونت ها باقی خواهد ماند.
میشل سلیمان، آواخر ماه گذشته (دوشنبه 20 آبان) به ریاض سفر کرد. با توجه به نفوذ عربستان در میان گروه های مسلح در سوریه و برخی گروه های لبنانی، هدف از سفر رییس جمهور لبنان بررسی وضعیت سوریه و کمک ریاض به رفع بن بست سیاسی لبنان ارزیابی شده است. بن بست سیاسی لبنان بیش از 7 ماه است که ادامه دارد و نخست وزیر لبنان، هنوز نتوانسته است کابینه جدید را تشکیل دهد.
26

پربیننده ترین خبرها