افزایش امید زنان عربستان برای رانندگی

افزایش امید زنان عربستان برای رانندگی
جمعه 8 آذر 1392 - 09:32

العالم - یک فعال حقوق زنان عربستانی اظهار داشت: وزیر کشور عربستان به وی گفته است که موضوع آزاد سازی رانندگی برای زنان در دست بررسی است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم "عزیزه یوسف" به دنبال دیدار با شاهزاده محمد بن نایف خاطرنشان کرد: با او برای بررسی مساله رانندگی زنان دیدار کردیم و شاهزاده گفت به شما اطمینان می دهم که مساله مطرح است و امیدوار باشید؛ اما زمان مشخصی برای آن معین نکرد.

وی به نقل از وزیر کشوراظهار کرد که "مساله رانندگی زنان را طرف قانونگذار قطعی می کند و ما طرف اجرایی هستیم".

عزیزه یوسف در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه افزود : در انتظار فرمان پادشاه هستیم که به ما این حق را بدهد. تنها قانونگذار در کشور ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه کشور است و نه شورای مشورتی.

سه زن عضو شورای مشورتی به اسامی لطیفه شعلان، هیا المنیع و منی مشیط در آغاز ماه گذشته طرحی مبنی بر اجازه دادن به زنان برای رانندگی بر طبق ضوابط شرعی و قوانین راهنمایی رانندگی ارائه کردند؛ اما شورا با آن مخالفت کرد.

شورای مشورتی از صلاحیت قانونگذاری برخورداری نیست و فقط به ارائه مشورت با پادشاه درباره سیاستهای کلی کشور می پردازد و طرحهایی را که تصویب کرده به شورای وزیران ارائه می کند تا با آنها موافقت یا مخالفت شود. تعداد اعضای شورای مشورتی که پادشاه تعیین می کند 150 نفر از جمله 30 زن است.

وزیر کشور که با عزیزه یوسف و هاله الدوسری دو فعال حقوق زنان در دفتر خود دیدار کرد، تاکید کرد که مسوولان فراخوان 26 اکتبر برای رانندگی زنان، افرادی ملی گرا و میهن پرست هستند.

یادآور می شود که فعالان زن سعودی عریضه ای در ماه سپتامبر گذشته مبنی بر دعوت از زنان برای رانندگی در 26 اکتبر ارائه دادند؛ اما بعدا در مقابل تهدید شدید وزارت کشور برنامه رانندگی عمومی و اعتراضی خود را لغو کردند؛ در حالی که  همچنان به مبارزه برای دستیابی به حق رانندگی ادامه می دهند.

با وجود قانون ممنوعیت و برخورد های پلیس با زنان راننده ، بسیاری از آنان در شهرهای مختلف عربستان اقدام به رانندگی می کنند که این امر به برخورد با آنان منجر شده است.

"منصور الترکی" سخنگوی وزارت کشور در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که زنان اجازه رانندگی در عربستان ندارند.

وی هشدار داد: ما قانون را علیه هرکسی که دست به تخلف بزند و یا در تایید رانندگی تجمع کند، اجرا خواهیم کرد.

عربستان تنها کشوری در جهان است که زنان را از رانندگی منع می کند.

پربیننده ترین خبرها