روایت هاآرتص از هروله غربی ها به سمت ایران

روایت هاآرتص از هروله غربی ها به سمت ایران
جمعه 8 آذر 1392 - 18:53

تسفی برئیل در روزنامه هاآرتص نوشت: هتل های تهران این هفته از نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست شورای وزیران همکاری اقتصادی (اکو) که ایران به ریاستش انتخاب شده، پر شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این نویسنده صهیونیست که چندان دل خوشی از باز شدن پنجره دیپلماتیک ایران و غرب ندارد، افزود: ترکیه، پاکستان، هند، آذربایجان، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین در صف کشورهایی هستند که می خواهند جایگاهشان را در مرحله تازه پس از تحریم ایران، تضمین نمایند.
وی با بیان اینکه نمایندگان شرکت های غربی در تلاش برای بررسی امکان امضای قرارداد با ایران در آینده بوده و حتی مدیرکل شرکت نفت فرانسوی توتال اعلام کرد که شرکتش همسو با کاهش تحریم ایران، قراردادهایش با تهران  را تمدید خواهد نمود، افزود: شرکت های خودروسازی پژو و سیتروئن از شرکت هایی هستند که قراردادهایشان با تهران را تمدید می نمایند.
وزیر خارجه فرانسه نیز این هفته اعلام کرد، کشورش اواسط دسامبر قادر به رفع تحریم قطعات یدکی خودرو می باشد. 
همسو با پیش بینی افزایش فروش خودروی فرانسه به ایران به 500 میلیون دلار در شش ماه آینده، کمپانی های آلمانی به روند شرکت در سرمایه گذاری های آتی خواهند پیوست.
برئیل تاکید می کند که ایران نیز در انتظار صدور خودروهایش به بازارمنطقه، به ویژه روسیه است.
این روزنامه با اشاره به اینکه شرکت زیمنس آلمان در برابر روسیه، قرارداد احداث نیروگاه اتمی بوشهر را از دست داد، احتمال داد ایران، آلمان یا کره جنوبی را برای احداث تاسیسات هسته ای برق ترجیح دهد.   
درباره ترکیه نیز به رغم تنش اخیر در روابطش با ایران به خاطر موضع آنکارا نسبت به سوریه، اما احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه این هفته گفت که ایران، دوست ترکیه بوده و روابط دو کشور بی نظیر است. اوغلو افزود: ترکیه، گسترش تجارت با ایران به سی میلیارد دلار تا سال 2015 و 100 میلیارد دلار تا سال 2020 را خواستار است.
احتمال دارد صادرات طلای ترکیه به ایران که از شش میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال 2013 به به یک میلیارد و ششصد میلیون دلار در سال 2013 کاهش یافت، دوباره افزایش یابد.
ترکیه همچنین برای افزایش واردات نفت از ایران از روزانه 35 هزار بشکه به 140 هزار بشکه در روز تلاش می کند،اوغلو همچنین از پروژه احداث خط آهن پاکستان، ایرن و ترکیه سخن گفت. 
این نویسنده صهیونیست در ادامه می نویسد: شرکت های هواپیمایی کانادایی و آمریکایی نیز در همین راستا، نمایندگانشان را به منظور بررسی موضوع آغاز دوباره پروازهای مستقیم به تهران و بالعکس به ایران فرستادند.  
همچنین احتمال دارد ایران بتواند 100 فروند هواپیمایش را در ماه های آینده تعمیر کند به ویژه که هواپیماهای ایران به خاطر تحریم های موجود بسیار زیان دیدند، لذا منتظر رسیدن قطعات یدکی در ماه دسامبر 2013 است.
این احتمال نیز هست که پرواز بدون توقف هواپیماهای کانادایی و آمریکایی در ژانویه 2014 به تهران آغاز شود. 
برئیل در ادامه با بیان اینکه شرکت های آمریکایی نگرانند پس از نزدیک شدن به بازار ایران، شرکت های رقیب غیرآمریکایی، عمده قراردادهای جدید را به خود اختصاص دهند، نوشت: وزیر نفت ایران اعلام کرد که تماس هایی با شرکت های نفتی بزرگ ایتالیا، هلند و نروژ گرفته است. 
عربستان نیز اعلام کرد تعهد ایران به مفاد توافقنامه اتمی، تحولی خوب خواهد بود لذا وزیر امور خارجه ایران قرار است به طور رسمی به عربستان سفر کند.   
وی در پایان تاکید کرد که عربستان دریافته برگه هایی که در دست دارد، دستاوردی برایش ندارد لذا نمی خواهد در کنار اسرائیل در بلوک کوچک مخالف توافقنامه اتمی باقی بماند.
 

پربیننده ترین خبرها