فعالیتهای ضد ایرانی صهیونیستها در جنوب قفقاز

فعالیتهای ضد ایرانی صهیونیستها در جنوب قفقاز
پنج‌شنبه 14 آذر 1392 - 14:11

العالم - رژیم صهیونیستی پس از شکست دپیلماسی ژنو با گسترش مناسبات خود با جمهوریهای منطقه قفقاز فعالیتهای جدیدی را برای تخریب روابط این کشورها با تهران آغاز کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری العالم، دکتر "زئیف لیفین" کارشناس آسیای میانه و جنوب قفقاز در این باره در گفتگو با کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی تصریح کرد: وزارت امور خارجه اسرائیل فعالیتهای خود را برای تحکیم روابط اسرائیل با کشورهای آسیا میانه که شامل شش کشور قزاقستان و تاجیکستان ، قرقیزستان و ترکمنستان و آذربایجان و ازبکستان می باشد، آغاز کرد.

از میان این کشورها قزاقستان که از لحاظ وسعت نهمین کشور جهان است و جمعیت آن بالغ بر 26 ملیون نفر می باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این کشور غنی از منابع طبیعی نفت و گاز است و حجم صادرات نفت آن به غرب گسترده است.

زئیف لیفین گفت: اما از نظر وزارت امور خارجه اسرائیل، جمهوری آذربایجان به لحاظ اغلبیت آذری آن که جمعیت قابل توجهی از آنها در ایران زندگی می کنند، از اهمیت بخصوصی دارد.

آذربایجان از میان کشورهای جنوب قفقاز طولانی ترین مرز را با ایران دارد. جمعیت جمهوری آذربایجان 20 ملیون نفر است؛ اما وقتی عازم این کشور می شوی راهنمایان گردشگری جمیعت آذربایجان را 30 ملیون نفر معرفی می کنند.

وی افزود: این کشور شیعه است و علی رغم اینکه مردم آن کشور ترک تبار هستند مذهب آنها با مردم ایران مشترک است.

این کارشناس صهیونیست از تلاش رژیم اشغالگر قدس برای دادن اطلاعات غلط و ساختگی برای لطمه زدن به روابط ایران و آذربایجان خبر داد و افزود : اسرائیل با دخالت در مرزهای شمالی ایران و همکاری امنیتی با همسایگان این کشور در صدد تحت فشار قرار دادن ایران است.

پربیننده ترین خبرها