گروه بندی جام جهانی؛ نگاهی به رقبای ایران در برزیل

گروه بندی جام جهانی؛ نگاهی به رقبای ایران در برزیل
شنبه 16 آذر 1392 - 12:39

سرانجام تکلیف گروه‌های هشت‌گانه جام‌ جهانی برزیل مشخص شد و ایران نیز هم‌گروه‌های خود را شناخت؛ گروهی که برخی آن را بسیار سخت می‌خوانند .. البته برخی هم از آن به عنوان تنها فرصت ایجاد شده برای رقابت با قدرت‌های فوتبال دنیا استقبال می‌کنند.

در اینجا نگاهی داریم به هم‌گروه‌های ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴.

 

 

 

 

 

 

آرژانتین:
سرگروه آمریکای جنوبی نیازی به معرفی ندارد. آرژانتین در دور مقدماتی موفق شد قاطعانه به جام‌ جهانی صعود کند. آن‌ها با گلزنی‌های لیونل مسی و گونسالو هیگواین، صعود خود را به جام‌ جهانی خیلی زود قطعی کردند.
سرمربی: آلخاندرو سابه‌یا
جمعیت: ۴۲ میلیون نفر
افتخارات در جام‌ جهانی: ۲ قهرمانی ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶
کاپیتان: خاویر ماسکرانو (بارسلونا)
ستاره: لیونل مسی (آرژانتین)
شانس قهرمانی: ۲ به ۱۱
آرژانتینی‌ها آخرین باری که توانستند قهرمان جهان شوند در سال ۱۹۸۶ بود که با جادوی مارادونا به این مهم دست یافتند. چهار سال بعد آرژانتین در جام‌ جهانی ۹۰ بر سکوی دوم ایستاد اما پس از آن دوران افت فوتبال آلبی‌سلسته شروع شد و این تیم تا پایان سال ۲۰۰۲ عملکرد چندان خوبی در جام‌ جهانی نداشت.
آرژانتین با هدایت پکرمن در جام‌ جهانی ۲۰۰۶ توانست عملکرد خوبی داشته باشد اما در ‌‌نهایت به سد آلمان خورد و در ضربات پنالتی شکست خورد تا از جام جهانی وداع کند.
آرژانتینی‌ها در جام جهانی ۲۰۱۰ با هدایت مارادونا توانستند صعودی قاطعانه داشته باشند. آن‌ها توانستند کره جنوبی، نیجریه و یونان را شکست داده و قاطعانه به دور دوم جام جهانی صعود کند. آرژانتین در دور دوم به مصاف مکزیک رفت و با درخشش کارلوس توس موفق شد سه بر یک این تیم را شکست دهد و به جمع هشت تیم بر‌تر جهان صعود کند، اما در این مرحله آلمان موفق شد با چهار گل این تیم را تحقیر کند تا آرژانتین با جام جهانی وداع کند.
 

 


 

 

 

 

 

 

نیجریه:

جمعیت: ۱۷۰ میلیون
افتخارات در جام جهانی: حضور در دور دوم جام جهانی ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸
سرمربی: استفان کشی که مانند کارلوس کی‌روش از سال ۲۰۱۱ هدایت نیجریه را بر عهده داشته است. این سرمربی ۵۱ ساله در زمان بازیگری مدافع بود.
ستاره: یان اوبی می‌کل (چلسی) هافبک باسابقه تیم ملی نیجریه مدت‌ها در تیم چلسی به عنوان بازیکن ثابت بازی می‌کند.
نیجریه تیمی مستحکم در قاره آفریقا بود که موفق شد در گروه F بالا‌تر از تیم‌های مالاوی، کنیا و نامیبیا به دور نهایی انتخابی جام جهانی صعود کند و در آنجا موفق شد با نتیجه چهار بر یک اتیوپی را از پیش روی بردارد تا مسافر برزیل شود. هرچند نیجریه با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد، ستاره‌هایی نظیر احمد موسی یا اوبی‌ میکل، ‌ ویکتور آنی‌کبه ستاره‌های این تیم محسوب می‌شوند. همچنین آن‌ها در خط حمله شولا آمه اوبی را دارند که وظیفه گلزنی نیجریه را بر دوش می‌کشد.

بوسنی:
بوسنی برای نخستین بار است که حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند. کشوری با ‌چهار میلیون جمعیت، موفق شد با قرار گرفتن در رده نخست گروه خود بالا‌تر از یونان به جام جهانی صعود کند و یونان را به پلی‌آف بفرستد.
ستاره تیم فوتبال بوسنی ادین ژکو محسوب می‌شود که در تیم منچسترسیتی یک مهاجم قابل است. آن‌ها که تاکنون طعم حضور در جام جهانی را نچشیده‌اند، امیدوار هستند تا بتوانند زیر نظر سافت سوسیچ شگفتی‌ساز شوند.
جمعیت: چهار میلیون‌
سرمربی: سافت سوسیچ
ستاره: ادین ژکو
کاپیتان: امیل اسپاسیچ و میرالم پیانیچ

 

 

 

 

 

 

 

سرمربی تیم ملی ایران

نکته جالبی که در خصوص هم‌گروهی‌های ایران در جام‌ جهان وجود دارد، این ‌که ما به هر سه کشور سابقه بازی داریم و از قضا نتایج خوبی را هم برابر هر سه تیم گرفته‌ایم.
ایران و آرژانتین در فروردین ماه ۱۳۵۶ در تورنمنت ۷۵ سالگی باشگاه رئال مادرید با هم دیدار کردند که بازی با نتیجه ۱-۱ به پایان رسید؛ اما در ضربات پنالتی به این تیم باخت.
اما تیم ملی تنها یک بار با نیجریه در تورنمنت چهارجانبه هنگ کنگ روبه‌رو شده است که این بازی در بهمن ماه ۱۳۷۶ برگزار شد؛ هرچند تیم اصلی نیجریه در این بازی حاضر نبود، ‌تیم ملی به رهبری ایویچ با یک گل به این تیم آفریقایی باخت.
ایران و بوسنی تاکنون شش بار با هم روبه‌رو شده‌اند که تیم ملی چهار بار این تیم را شکست داده است! بوسنی در سال ۱۳۷۲ اولین بازی تاریخ خود را در تهران مقابل ایران برگزار کرد که ۳-۱ پیروز شد.
دومین رویارویی دو تیم در بیهاج بود که این بازی دوستانه در سال ۱۳۸۰ برگزار شد و به تساوی ۲-۲ انجامید.
سومین رویارویی در تورنمنت ال جی تهران بود که ایران ۴- صفر بوسنی را برد.
چهارمین دیدار دو تیم یک بازی دوستانه در سال ۸۳ بود که ایران ۲-۱ در تهران این تیم را برد.
پنجمین دیدار ایران و بوسنی در خرداد ۸۵ بود که تیم ملی ۵-۲ در یک بازی دوستانه پیروز شد.
اما آخرین بازی ایران و بوسنی نیز یک دیدار دوستانه در سال ۸۸ بود که تیم ملی در سارایوو ۳-۲ شاگردان بلاژوویچ را شکست داد.

 

جدول کامل گروه بندی مسابقات جام جهانی 2014:

گروه A: برزیل، کامرون، مکزیک، کرواسی
گروه B: اسپانیا، شیلی، استرالیا، هلند
گروه C: کلمبیا، ساحل‌عاج، ژاپن، یونان
گروه D: اروگوئه، ایتالیا، کاستاریکا، انگلیس
گروه E: سوئیس، اکوادور، هندوراس، فرانسه
گروه F: آرژانتین، نیجریه، ایران، بوسنی
گروه G: آلمان، غنا، آمریکا، پرتغال
گروه H: بلژیک، الجزایر، کره‌جنوبی، روسیه

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها