لشکر کشی فرانسه به آفریقای مرکزی

لشکر کشی فرانسه به آفریقای مرکزی
دوشنبه 18 آذر 1392 - 22:44

العالم - رئیس جمهور فرانسه از آغاز یک عملیات نظامی در جمهوری آفریقای مرکزی خبر داد و در یک برنامه تلویزیونی گفت: با توجه به شرایط اضطراری پیش آمده تصمیم گرفتم فورا و از همین امشب با حمایت شرکای اروپایی خود با آفریقایی ها همکاری کنیم.

به گزارش دوشنبه پایگاه شبکه خبری العالم، رییس جمهور فرانسه قبل از اعلام این خبر، از سوی شورای امنیت سازمان ملل چراغ سبز دریافت کرده بود.

منابع رسانه ای فرانسوی تأکید کردند، جلسه اخیر شورای امنیت به اتفاق آرا دخالت نظامی بین المللی در آفریقای مرکزی را تصویب و به ارتش فرانسه اجازه داد که برای پشتیبانی از نیروهای آفریقای مرکزی موسوم به "میسکا" و برقراری امنیت در آن، تمام تدابیر لازم را اتخاذ کند.
اولاند درباره این عملیات نظامی گفت: دخالت نظامی به سرعت صورت خواهد گرفت و چون ارتش فرانسه دوست کشور آفریقای مرکزی است، از یک طرف علیه طرف دیگر پشتیبانی نخواهد کرد بلکه دخالت فرانسه برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی است؛ یک عملیات ضربتی و سریع که من از موفقیت آن اطمینان دارم.
فرانسه سال گذشته نیز در کشور مالی جنگ به راه انداخت و این بار نیز برای تکمیل پروژه مالی به آفریقای مرکزی می رود. این عملیات احتمالا یک عملیات پیشگیرانه برای جلوگیری از سیطره سلفی های جنگجویی است که کشور مالی را به قصد آفریقای میانه و پایتخت آن بانگوئی ترک کرده اند.
مقامات فرانسوی اصرار دارند که ورود نیروهای این کشور به آفریقای مرکزی جنگ نامیده نشود و تأکید شود که این دخالت نظامی برای تامین امنیت پایتخت آفریقای مرکزی و اطراف آن می باشد.

در این عملیات دو جاده مهم مواصلاتی که یکی پایتخت آفریقای مرکزی را به کامرون متصل می کند و دیگری به سمت چاد می رود، هدف نیروهای فرانسه خواهد بود؛ تا از ورود گروههای مسلح به آفریقای مرکزی و رسیدن به پایتخت این کشور جلوگیری شود.
چند ساعت قبل از اعلام دخالت نظامی فرانسه در آفریقای مرکزی، عملیاتی خشونت آمیز به طور ناگهانی دراین کشور آغاز شد و بعد از آن "میشل جوتودیا" رئیس جمهور این کشور در بیانیه ای رسمی که از رادیو پخش شد ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش از دخالت نظامی فرانسوی ها خبر داد.
آفریقای مرکزی با داشتن نزدیک به 5 میلیون نفر جمعیت از ماه مارس گذشته و در پی سرنگونی دولت "فرانسوا بوزیزی"، در شرایط نابسامان امنیتی و جنگ داخلی ویرانگر به سر می برد.
دامنه درگیری ها طی هفته های گذشته به بانگوئی و سایر استانهای این کشور رسیده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها