کدام گروه می‌تواند در سوریه گاز سارین تولید کند

کدام گروه می‌تواند در سوریه گاز سارین تولید کند
جمعه 22 آذر 1392 - 09:52

روزنامه نگار معروف آمریکایی با دفاع از اظهارات اخیرش درباره دروغ بودن ادعاهای دولت باراک اوباما در خصوص مسئول حمله شیمیایی در سوریه، تأکید کرد که سازمان اطلاعات این کشور از توانایی جبهه النصره برای ساخت گاز سارین اطلاع دارد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، "سیمور هرش" اخیرا با انتشار مقاله‌ای تأکید کرده بود که دولت "باراک اوباما"  به صورت گزینشی با اطلاعات به دست آمده در خصوص حمله شیمیایی در سوریه برخورد کرده است، و برخی گروه‌های افراطی مانند جبهه النصره گاز سارین در اختیار دارند .. گازی که از آن در حمله‌ای مرگبار نزدیک دمشق استفاده شد.
سیمور هرش در دفاع از این مقاله خود، به شبکه آمریکایی "سی ان ان" گفت: "نمی گویم که می‌دانم کدام طرف در سوریه این حمله را انجام داده است؛ بلکه می‌گویم بدون شک دولت آمریکا نیز چنین مسأله‌ای را نمی‌داند."
وی افزود: "دولت آمریکا به دنبال ورود به جنگ در کشوری بود که هیچگونه منافع ملی برای ما نداشت، و دلیل این جنگ نیز استفاده از سلاح شیمیایی بود؛ ولی حقیقت آن است که ما اطلاعاتی قطعی (درباره حمله شیمیایی) در اختیار نداریم."
هرش خاطرنشان کرد: "واقعیت این است که از بهار گذشته می‌دانستیم، جبهه النصره که یک گروه سلفی وهابی است، توانایی دستیابی به گاز سارین را دارد. ولی هنگامی که این حمله (شمیایی) اتفاق افتاد دولت (آمریکا) این احتمال را که ممکن است جبهه النصره مسئول این حمله باشد مطرح نکرد، و به عمد دولت سوریه را متهم کرد و رسانه ها در جهان نیز با آمریکا همسو شدند؛ درحالیکه این ماجرا پایه‌هایی محکم نداشت."
"شان ترنر" سخنگوی اداره امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات هرش، در مصاحبه با شبکه آمریکایی "سی ان ان" مدعی شد گزارشهای اطلاعاتی صراحتا بیانگر مسئول بودن دولت سوریه در حمله شیمیایی است و دلیلی درباره دست داشتن جبهه النصره در این حمله وجود ندارد.
سیمور هرش نیز در پاسخ به شان ترنر، خاطرنشان کرد: این اظهارات با اطلاعاتی که شما (اداره امنیت ملی آمریکا) در اختیار دارید متناقض است .. البته این موضوع عادی است زیرا این پرونده رئیس جمهور (آمریکا) را در تنگنا قرار می‌دهد؛ حقیقت این است که دولت آمریکا دلیل قاطعی ندارد، و هیچ دلیلی برای متهم کردن دولت سوریه نیست."
هرش درباره این موضوع که سازمان ملل اخیرا نظام سوریه را به جنایت جنگی متهم کرده، اظهار داشت: این کمیته از جنایات جنگی دیگری سخن گفته است و نه حمله شیمیایی، زیرا سازمان ملل متحد حق ندارد طرفی را که این حمله را انجام داده مشخص کند و فقط به تأیید اتفاق افتادن آن اکتفا می کند."
هرش خاطرنشان کرد: "مسائل و جزئیات بسیاری وجود دارد که باید آنها را مشخص کرد، به عنوان مثال گاز سارین ارتش سوریه ترکیب شیمیایی متفاوتی با گازی دارد که در اختیار جبهه النصره است؛ نمی دانم چرا هیچ کس درباره این مسأله سخنی نمی گوید و اشاره نمی کند که آیا گاز استفاده شده در حمله همان گازی بود که ارتش سوریه در اختیار دارد."
هرش تأکید کرد: اگر اوباما پرونده‌ای محکم را در اختیار دارد، چرا به سرعت از حمله به سوریه عقب نشینی کرد؟ چرا پس از داغ کردن اوضاع  به کنگره مراجعه کرد .. درحالیکه او همان کسی بود که برای حمله به لیبی  توجهی به نظر کنگره نکرد؟
هرش گفت: ساخت گاز سارین کار سختی نیست، مسأله‌ای که ما می‌دانستیم و برایمان سخت بود که به آن اعتراف کنیم. باید به جبهه النصره نیز به عنوان یک طرف مشکوک (در حمله شمیایی) نگاه می‌کردیم ولی ما چنین کاری را انجام ندادیم.

پربیننده ترین خبرها