پاسخ اسد به شاهزاده سعودی؛ نمایش پادشاه شن ها آغاز شد

يکشنبه 24 آذر 1392 - 13:53

نمایش فیلم "پادشاه شن ها" به کارگردانی "نجدت انزور" بر خلاف درخواست "طلال بن عبدالعزیز" شاهزاده سعودی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای متوقف کردن پخش این فیلم، در سالن سینما های سوریه آغاز شد.

خبرنگار شبکه خبری العالم روز یکشنبه از سوریه گزارش داد: نمایش فیلم "پادشاه شن ها" به کارگردانی "نجدت انزور" در سالن های سینما در سوریه آغاز شد.این فیلم زندگی "عبدالعزیز آل سعود" بنیانگذارعربستان سعودی را به تصویر می کشد وخشم و ناراحتی خاندان سعودی در عربستان را به همراه داشته است. عمده ناراحتی آل سعود از محتوی این فیلم درباره ائتلاف خاندان آل سعود با وهابیت وانگلیسی ها برای از بین بردن قدرت خاندان "الرشید" است که آن زمان در ریاض حکومت می کردند.

باوجود جنگ، باران خمپاره و انفجار بمب، نجدت انزور برای مردم سوریه فیلمی سینمایی ساخت که در مجموعه فرهنگی اوپرا در شهر دمشق به نمایش درآمد.

پادشاه شن ها فیلمی است که به قدرت رسیدن عبدالعزیز آل سعود را بعد از ائتلاف با جریان وهابی در "نجد" و "حجاز" به تصویر می کشد.

نجدت انزور کارگران فیلم به خبرنگار العالم گفت: ما از حقایق صحبت می کنیم و تاریخ را تحریف نمی کنیم و اگر مخالفان راست می گویند چیزی درباره تاریخ سوریه و "حافظ اسد" تهیه کنند. تاریخ ما سرشار از انسان های شرافتمند است، تاریخ آنها را به ما نشان دهید.

"کمان اسکندرانی" تهیه کننده فیلم پادشاه شن ها نیز گفت: این فیلم پیامی علیه تفکر تکفیری و تروریسم است و می خواهد اسلام درست را نشان دهد و این امر در همه سریال هایی که نجدت کارگردانی کرده است، نمایان است.

استقبال گسترده مردم از نمایش افتتاحیه باعث شد که کارگران سانسی دیگر را برای نمایش فیلم در شهرهای لاذقیه و طرطوس بگذارد.

نمایش این فیلم با وجود درخواست "طلال بن عبدالعزیز" شاهزاده سعودی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای جلوگیری از پخش فیلم، انجام شد.

طلال اعلام کرده که این درخواست را از طریق یک طرف سوم مطرح کرده و معتقد است که فیلم به وجهه پدرش بنیانگذار عربستان سعودی آسیب می رساند.

نجدت انزور می گوید: مطمئن هستم که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه پاسخ این درخواست را در سطح ملی خواهد داد و ما از مسئولان خویش حمایت و پشتیبانی می کنیم و اعتقاد راسخ داریم که با رهبری آنها می توان در آینده نزدیک به پیروزی رسید.

پادشاه شن ها فیلمی در نوع خود منحصر به فرد است، زیرا به توافق بین انگلیس و سلطان عبدالعزیز می پردازند.

انگلیس از سلطان عبدالعزیز حمایت مالی و تسلیحاتی کرد، تا خاندان الرشید را از قدرت برکنار کند و زمینه برای اشغال منطقه و گسترش نفوذ غرب در آن فراهم شود.

براساس فیلم پادشاه شن ها، این امر بعدا در توافقنامه "سایکس پیکو" بین انگلیس و فرانسه درخصوص تقسیم نفوذ خود در منطقه و اشغال فلسطین نمود پیدا کرد.

MKH-14-12:52

پربیننده ترین خبرها