قانون منع ازدواج افراد کم سن و سال در عربستان

قانون منع ازدواج افراد کم سن و سال در عربستان
دوشنبه 25 آذر 1392 - 19:07

العالم - مقام های عربستانی به دنبال تصویب قانون حداقل سن قانونی برای ازدواج دختران و پسران هستند تا از این راه جلو ازدواج در سنین پایین را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الحیات به زودی پیشنهادی به "مجلس شورای عربستان" ارائه خواهد شد که سن قانونی برای دختر و پسر را 18 سال تعیین می کند و بر این اساس از ازدواج در سنین پایین جلوگیری خواهد شد.

مجلس شورای عربستان این موضوع را درچارچوب لایحه ای درباره وضعیت زنان در این کشوربررسی و تصویب خواهد کرد.

براساس این لایحه زن و مرد در تمامی احکام برابر هستند و ولایت پدر، برادران و عموزاده ها بر دختر ساقط می شود. البته ولایت پدر در مورد ازدواج دختر که در شریعت اسلام ولایت واجب دانسته شده، حفظ خواهد شد؛ اما در بقیه امور زن مختار خواهد بود.

لایحه جدید به گفته منابع مطلع، روابط بین زوجین را شراکت برشمرده و بدین ترتیب اصطلاح قیم که موجب تسلط همه جانبه مرد بر زن می شد، حذف خواهد شد.

در صورت تصویب این لایحه زن می تواند در هنگام عقد نکاح شرط کند در صورتی که مرد همسر دیگری اختیار نماید، حق طلاق برای همسر اول محفوظ باشد و نیز در صورتی که طلاق از نوع بائن باشد به دلیل عدم وجود متن شرعی زن ملزم به ماندن در خانه نیست.

بیشتر موارد این لایحه بر اساس "سند مسقط" که در سال 1998 توسط وزرای دادگستری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امضا شد، تهیه شده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که دولت عربستان چندین سال است از در دست داشتن طرحی برای تعیین سن قانونی ازدواج صحبت می‌کند، اما تاکنون تصمیم مشخصی در این زمینه اعلام نشده است.

در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌های عربستانی در قبال دریافت مهریه‌های بالا، دختران کم سن و سال خود را به عقد ازدواج مردان مسن در می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ریاض، در سال ۲۰۱۰ میلادی خبر مربوط به تلاش یک دختر دوازده ساله برای جدا شدن از همسر هشتاد ساله خود در عربستان در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

در عربستان زنان از بسیاری از حقوق مسلم خود محروم هستند.

پربیننده ترین خبرها