نظر قرضاوی درباره ریاست جمهوری السیسی

نظر قرضاوی درباره ریاست جمهوری السیسی
يکشنبه 1 دی 1392 - 20:44

یوسف قرضاوی مفتی مصری تبار قطر گفت: عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و همه پرسی قانون اساسی، اقدامی بیهوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، قرضاوی معتقد است که السیسی رئیس جمهور مصر نخواهد شد، زیرا «مردم مصر به آگاهی رسیده اند و دیگر یک نظامی نمی تواند خود را بر مردم تحمیل کند».

وی البته درباره این که چرا مردم قطر (کشور فعلی او) رژیم پادشاهی و نظام تحمیلی را پذیرفته اند، سخنی نگفت.

قرضاوی در ادامه درباره برگزاری همه پرسی قانون اساسی مصر که در ماه ژانویه برگزار خواهد شد، گفت: به نظر من قانون اساسی جدید و همه پرسی آن چیزی جز به ریشخند گرفتن مردم مصر نیست. مردم مصر یک بار خواستار اصلاح قانون اساسی شدند و کمیته ای از نخبگان مجلس، تدوین قانون اساسی را در سال 2012 به عهده گرفت و آن را به همه پرسی گذاشت و مردم به آن رای دادند؛ اما این بار هدف، حذف مواد مربوط به شریعت اسلامی از قانون اساسی مصر است و بدین ترتیب احکام اسلامی، بی معنی خواهد بود.

قرضاوی در گفتگو با روزنامه الوطن قطر گفت:  درباره دلیل استعفایش از هیات علمای ارشد الازهر چندین روز پیش ازاخراج از این مرکز گفت: استعفای خود را به خاطر نگرانی از اخراج ارائه ندادم، بلکه دیدم الازهر با وضعیت کنونی اش نمی تواند به عنوان یک مرکز بین المللی علمی اسلامی مذهبی به وظیفه خود عمل کند.

رئیس خودخوانده و بنیانگذار تشکل موسوم به "اتحادیهٔ جهانی علمای مسلمان" با تاکید بر این که «عامل اجرای طرح های قطر و هیچ کشور دیگری در منطقه نیستم»، افزود: فتواها و مواضع سیاسی من، بیانگر سیاست های دولت قطر نیست و دیدگاه شخصی خودم است. هر موضعی که اتخاذ کنم، در رسانه ها اعلام می کنم و نیازی به پخش شایعات نیست.

قرضاوی پس از خلع مرسی از قدرت به شدت مواضع ضد مصری گرفته و بارها مردم این کشور را به شورش فرا خوانده است.

این در حالی است که اگرچه عبدالفتاح السیسی فرمانده کل نیروهای مسلح، رسما نامزد ریاست جمهوری نشده است، اما بسیاری وی را یکی از گزینه های محتمل برای ریاست جمهوری مصر می دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها