سه راه پیش روی شورای همکاری خلیج فارس

سه راه پیش روی شورای همکاری خلیج فارس
سه شنبه 3 دی 1392 - 08:45

پایگاه اینترنتی رای الیوم به گزینه های سیاسی و نظامی و امنیتی پیش روی سران شورای همکاری خلیج فارس در سال جدید پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نویسنده این تحلیل نوشت: در این زمینه به مواضع ضد و نقیض اعضای شورای همکاری خلیج فارس در تبدیل شدن این شورا به "اتحادیه" و تشکیل نیروی امنیتی مشترک نظیر سازمان ناتو اشاره کرد.
وی به موافقت بحرین برای پیوستن به اتحادیه پیشنهادی عربستان و موضع مخالف سلطان نشین عمان در این زمینه و همچنین مواضع محتاطانه سایر کشورهای شورای همکاری و همچنین تلاش سعودی ها برای مقابله با نفوذ و جایگاه ایران در منطقه بویژه در پی توافقنامه اخیر ایران و پروه 5+1 و تغییر رویکردهای آمریکا در منطقه اشاره کرد و نوشت:
سه گزینه سیاسی و نظامی و امنیتی پیش روی سران شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده میلادی قرار دارد.

تحلیلگر رای الیوم می نویسد: سال جدید شاید درخصوص روابط بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و چارچوبی که این شورا خواهد داشت، سرنوشت ساز باشد به گونه ای که این تشکل منطقه ای با سه گزینه روبرو خواهد بود. نخستین گزینه حرکت به سمت تشکیل یک اتحادیه خواهد بود.
به گفته نویسنده، دومین گزینه ادامه وضعیت متشتت کنونی و سومین گزینه به عنوان خطرناکترین گزینه، افزایش شکاف و چند دستگی در درون کشورهای شورای همکاری و آغاز خروج اعضا از آن خواهد بود. 
این نویسنده نوشت: عربستان سیاست های تندروانه ای را آغاز کرده و تصمیم گرفته است که به خودش اتکا کند و دخالت نظامی خود در پرونده سوریه را برای مقابله آشکار با ایران افزایش دهد و چه بسا تلاش می کند که اتحادیه ای را در سطح کشورهای عرب حوزه خلیج فارس براساس معیارهای راهبردی جدید خود مبتنی بر مقابله (با ایران) شکل دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها