بازتاب بحران دولت اردوغان در مطبوعات ترکیه

بازتاب بحران دولت اردوغان در مطبوعات ترکیه
سه شنبه 3 دی 1392 - 14:06

رسوایی فساد مالی دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که هفته گذشته فاش شد، همچنان جنجال آفرین است و پرونده این رسوایی احتمالاً با ایجاد تغییرات اساسی بسته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اردوغان برای فیصله دادن به این بحران طرف های خارجی به خصوص آمریکا را به توطئه علیه خود متهم کرده است که این اتهام زنی باعث تشدید اختلافات اردوغان با مخالفانش شده است . 
رسانه های ترکیه روز (دوشنبه) اعلام کردند که اردوغان پس از این رسوایی بزرگ، خود را برای تغییر اساسی ترکیب دولتش آماده می کند که به نوشته روزنامه حریت؛ اردوغان احتمالاً 10 وزیر دولتش را تا اواخر این ماه (دسامبر) تغییر خواهد داد و شبکه سی.ان.ان ترک نیز اعلام کرد که ترکیب دولت ترکیه پس از بازگشت اردوغان از پاکستان تغییر خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، بانک دولتی "خلق " ترکیه نیز معاملات خود با ایران را قانونی دانست و اعلام کرد که این بانک در معاملاتش با ایران پایبند به قانون است و هیچ قانون داخلی یا بین المللی یا تحریمی که مانع فروش فلزات گرانبها به ایران تا روز اول ژوئن 2013 شود، وجود ندارد و این بانک روز دهم همین ماه معاملات مذکور را متوقف کرد .
کمال قیلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه نیز با انتقاد از حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان گفت: فساد مالی دولت اردوغان بزرگترین رسوایی تاریخ ترکیه است و سه عامل باعث بروز این رسوایی شد که حزب عدالت و توسعه هر سه این عوامل را فراهم کرد. این سه عامل عبارتند از "سیاست کثیف، کارمند کثیف و تاجر کثیف" که این سه عامل بدون هم دستی یکدیگر نمی توانند باعث بروز فساد شوند. 
قیلیچدار با اشاره به اصطلاح "حزب سفید" که مختصر نام حزب عدالت و توسعه است، افزود: اگر حزب عدالت و توسعه حزب سفید بود، من پیشانی مسئولان این حزب را می بوسیدم ولی حزب عدالت و توسعه شایسته نام "حزب سیاه" است .
قیلیچیدار اتهام توطئه طرف های خارجی علیه اردوغان را رد کرد و با لحنی تمسخر آمیز گفت: آیا دستگاه پول شمار که در خانه پسر یکی از وزرای دولت اردوغان پیدا شده، توطئه طرف های خارجی است؟
"متین ارگان" یکی از نویسندگان ترک در روزنامه رادیکال نیز نوشت: اردوغان از هیچ تلاشی برای ساکت کردن شخصیتی مذهبی به نام "فتح الله گولن" و متعاقب آن رویارویی با آمریکا دریغ نخواهد کرد.
ارگان با اشاره به دشمنی اردوغان با فتح الله گولن نوشت: هیچ فردی به یاد نمی آورد که اردوغان قبلاً کلمه "مزدور" را برای توصیف مخالفانش به کار برده باشد ولی این بار می گوید که مزدورانی با لباس روحانیت برای اجرای توطئه های خارجی تلاش می کنند. دو عامل باعث عصبانیت اردوغان شده است: عامل اول تداوم دیدار مسئولان آمریکا با کمال قیلیچدار اوغلو در واشنگتن و آنکارا و عامل دوم اقامت فتح الله گولن در آمریکا است. اردوغان با آمریکا درباره مسائل سوریه، مصر و اسرائیل نیز اختلاف دارد.

به نوشته این روزنامه نگار و تحلیل گر ترک، نخست وزیر به جای مبارزه با رسوایی فساد مالی، از مساله مزدوران صحبت می کند و این در حالی است که مشاوران اردوغان به وی درباره عواقب سیاسی و اقتصادی متهم کردن آمریکا به دست داشتن در تحولات کنونی ترکیه هشدار داده اند .
روزنامه "زمان" که از فتح الله گولن حمایت می کند نیز درباره عواقب اقتصادی متهم کردن طرف های خارجی به دست داشتن در فساد مالی دولت ترکیه هشدار داد و نوشت: چنین اتهاماتی اعتماد سرمایه گذاران به دولت ترکیه را نابود می کند.

گفتنی است بحران فساد اخیر در ترکیه که از چند سال پیش وجود داشته آبروی سیاسی اردوغان و حزب عدالت و توسعه را زیر سوال برده و باعث استعفای بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی این کشور شده است.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها