پشت پرده حمله به مفتی اهل سنت لبنان

پشت پرده حمله به مفتی اهل سنت لبنان
دوشنبه 9 دی 1392 - 12:34

دفتر اطلاع رسانی دارالفتوای لبنان، حمله به شیخ "محمد رشید قبانی" مفتی لبنان در مسجد الخاشقجی را محکوم کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ قبانی که برای نماز میت بر پیکر محمد الشعار یکی از دانشجویان کشته شده در انفجار اخیر بیروت، در مسجد حاضر شده بود با فریادهای تحریک آمیز برخی طرفداران گروه طرفدار غرب 14 مارس، علیه خود مواجه شد.
خبرها حاکی است که نادر الحریری، دبیر کل حزب المستقبل، در نامه ای به شیخ محمد رشید قبانی اعلام کرده بود که تمایل به مشارکت وی در مراسم تشییع محمد شطح ندارد و شیخ قبانی به همین دلیل در این مراسم شرکت نکرد.
محمد شطح وزیر دارایی سابق لبنان و مشاور سعد حریری صبح جمعه (6دی ماه) هدف حمله تروریستی قرار گرفت و به همراه چند نفر از همراهان خود جان باخت.
شیخ قبانی سپس برای مشارکت در مراسم تشییع محمد الشعار، جوان قربانی عملیات تروریستی مزبور، به مسجد الخاشقجی در بیروت رفت که حامیان جریان المستقبل (به ریاست سعد الحریری) شعارهای توهین آمیز علیه او سر دادند و اجازه ندادند بر جنازه نماز بخواند.
حامیان المستقبل در حالی که شیخ را در داخل مسجد محاصره کرده بودند و پرچم القاعده در دست داشتند، شعار می دادند: "لا اله الا الله مفتی دشمن خداست". معترضان او را به خاطر "حمایت از نظام سوریه" خائن به طایفه اهل سنت دانستند و مدعی شدند که او دیگر نماینده اهل سنت لبنان نیست.
در همین خصوص دفتر اطلاع رسانی دارالفتوای لبنان، با صدور بیانیه ای اعلام کرد برخی افراد داخل مسجد سخنان ناپسندی بر زبان آوردند که به هرج و مرج و به وجود آمدن فضای نامناسبی منجر شد و با اقدامات برخی افراد که درصدد اخلال در اقامه نماز میت بودند، مردم به بیرون مسجد رانده شدند.
این بیانیه افزود: مفتی قبانی، شیخ محمد انیس اروادی را برای تشییع جنازه و خواندن نماز میت تعیین کرده بود اما خود تمایل زیادی داشت تا شخصا در تشییع جنازه شرکت کند و نماز میت را بخواند به ویژه اینکه محمد الشعار دانشجوی بسیار جوانی بود که به هیچ گروه سیاسی وابسته نبود اما مزدوران وابسته به طرف هایی که همه آنها را می شناسند، با نفوذ در بین نمازگزاران، تلاش می کردند در بین مسلمانان دودستگی ایجاد کنند.
این بیانیه تاکید کرد این برخوردها هیچ تاثیری بر روی شیخ محمد رشید قبانی مفتی لبنان ندارد بلکه ایمان و یقین وی را محکمتر کرده و اصرار وی را برای انجام تکالیف دینی و عمل به وجدان اسلامی و ملی راسخ تر می کند.
این بیانیه خاطرنشان کرد: وی این مسایل را حادثه ای گذرا و اقداماتی خارج از اخلاق و ادب اسلامی می داند که هیچ ارزشی ندارد.
دفتر اطلاع رسانی دار الفتوا از همه کسانی که برای رفع فتنه ها در مرکز بیروت و به ویژه داخل مسجد و در همه لبنان تلاش می کنند ،تشکر کرد.
این دفتر گروههای سیاسی به ویژه نجیب میقاتی نخست وزیر، فواد السنیوره رییس فراکسیون المستقبل را که با حملات تحریک آمیز خود مردم را گمراه کرده تا به اهداف خود در تسلط یافتن بر دارالفتوا دست یابند؛ مسئول مستقیم اهانت به مفتی لبنان دانست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها