تاثیر انفجارهای ولگوگراد بر تحولات خاورمیانه

تاثیر انفجارهای ولگوگراد بر تحولات خاورمیانه
سه شنبه 10 دی 1392 - 14:30

روزنامه لبنانی السفیر در مقاله ای انفجارهای تروریستی ولگوگراد در روسیه را مرتبط با تحولات اخیر خاورمیانه دانست و تاکید کرد که از این پس، جهان بيشتر به مبارزه با تروريسم خواهم پرداخت و هر كسي با این روند مخالفت كند، بهای آن را خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دو روز گذشته انفجار 2 بمب در ولگوگراد روسیه ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت. بمب اول ظهر روز یکشنبه در ترمینال قطار شهر ولگوگراد 18 کشته و 35 مجروح بر جای گذاشت و صبح روز دوشنبه نیز انفجار بمب در یک اتوبوس باعث کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن 15 تن دیگر شد. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای این حملات را مشابه حملات تروریستی در برخی کشورها ازجمله عراق، سوریه، لیبی و آمریکا دانست و گفت همه این حملات تروریستی حامیان و محرکان مشترک دارند.

"سامي كليب" در مقاله اي در روزنامه لبنانی "السفير" نوشت: وزارت خارجه روسيه منتظر نتايج رسمي تحقيقات درباره انفجارهاي اخير در شهر ولگوگراد نماند و عوامل طراح انفجارها را مشخص و اعلام كرد. انفجارهاي ولگوگراد به اقدامات تروريستي در آمريكا، روسيه، عراق، ليبي، افغانستان، نيجريه و ديگر كشورها شبيه است و طراحان نيز همان طراحان و سناريو نيز همان سناريوست. بنابراين، بايد عليه چنين پديده اي اقدام بين المللي صورت گيرد و از آتش افروزي درگيري طايفه اي جلوگيري كرد.

بنابراين، اهداف آينده روسيه تكفيري ها هستند. بي گمان، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، كه روزنامه تايمز انگليس او را به عنوان مرد سال انتخاب كرد از همان لحظات اول انفجار ولگوگراد براي واكنش به این حملات برنامه ريزي مي كرد.

در نگاه كلي بايد گفت كه اين انفجارها پس از رويارويي پوتين با اروپا درباره اوكراين روي داده است. روسيه 15 ميليارد دلار به كشور همسايه خود كمك كرد و این مبلغ به طور چشمگيري زيرپاي اروپايي ها را خالي كرد.

پس از وقوع انفجارها، پوتين تهديد شد كه اگر از حمايت از سوريه و ايران دست برندارد درگيري ها به داخل سوريه منتقل خواهد شد كه پوتين نيز در پاسخ گفت دست هر كسي را كه به داخل روسیه دراز شود قطع خواهد كرد.

انفجارها پس از آن صورت گرفت كه بحران سوريه در نشست آينده ژنو از راه گفتگو رو به حل و فصل نهاده است. روسيه خواهان اين است كه اين كنفرانس با عنوان و شعار مبارزه با تروريسم برگزار شود، اما واشنگتن و برخي متحدان آن مخالفت مي كنند، اما ممكن است پس از اين انفجارها آنها نتوانند به مخالفت ها ادامه دهند.

انفجارها پس از آن صورت گرفت كه پوتين و سرگئي لاوروف وزير امور خارجه او خواستار توقف قاچاق سلاح و تكفيري ها به داخل سوريه شدند، اما پس از اين انفجارها جهانيان نمي توانند به آنها بگويند كه در اين خصوص مبالغه و زياده روي مي كنند.

در اين خصوص روسيه موفق شد. زيرا اگرچه روسیه اين موضوع را از آمريكا درخواست نکرده است، اما چند روز پيش وزارت خارجه آمريكا از كشورهاي منطقه خواست تدابيري موثري براي جلوگيري از حمايت و اعزام عناصر تروريست به سوریه از جمله عناصر "دولت اسلامی عراق و شام" و "جبهه النصره" اتخاذ کنند.

پس از انفجارهاي  ولگاگراد، واشنگتن حرف ها و سخنان خود را در حوزه خليج فارس به عمل تبديل خواهد كرد. برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس اكنون متهم هستند كه از تروريست ها در خاك روسيه حمايت مي كنند.

به نظر مي رسد كه در سفر اخير بندر بن سلطان رئيس دستگاه امنيت و اطلاعات عربستان به روسيه، وي تلاش كرده است كه رئیس جمهور روسیه را متقاعد كند كه ايران، حزب الله و بشار اسد از تروريست ها حمايت مي كنند، اما پوتين در پاسخ گفته است كه اطلاع دارد چه كساني تروريست ها را به جمهوري هاي استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروي وارد كرده اند و بهتر است عربستان با ايران تفاهم داشته باشد.

با نگاه اجمالي به تحولات منطقه پيش از انفجارهاي روسيه مي توان گفت كه پيش از اين انفجارها محمد شطح، وزير دارايي پيشين لبنان بر اثر انفجاري مهيب كشته شد و فواد سنيوريه، رئيس فراكسيون، المستقبل در پارلمان لبنان در سخناني اتهام هايي عليه سوريه و حزب الله لبنان مطرح كرد.

در همين حال، دولت بحرين، سوريه و ايران را به وارد كردن مواد منفجره به داخل بحرين متهم كرد. قبل از آن نيز شيخ علي سلمان دبير كل جمعيت الوفاق را بازداشت کرد. فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، نيز كه با استقبال گرمي از سوي رياض مواجه شد اظهاراتي عليه بشار اسد رئيس جمهور سوريه ايراد كرد. در آنجا فرانسه و عربستان درباره كمك سه ميليارد دلاري به ارتش لبنان توافق كردند و در لبنان نيز ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان، اظهاراتي عليه طرف ديگر (هشت مارس) ايراد کرد.

در مرزهاي لبنان و اسرائيل اوضاع تيره شد. در عراق نيز انفجارهاي خونبار تروريستي تكرار شد. اوضاع امنيتي يمن وخيم شد. می توان گفت همه اين حوادث از يك آبشخور نشات گرفته مي شود و اكنون رويارويي منطقه را به شدت فرا گرفته است. بنابراين، پس از انفجارهاي ولگوگراد جهان بيشتر به فكر مبارزه با تروريسم خواهم افتاد و هر كسي مخالفت كند، بهای آن را خواهد داد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها