روند روابط پنهانی عربستان و اسرائیل چگونه است؟

روند روابط پنهانی عربستان و اسرائیل چگونه است؟
پنج‌شنبه 12 دی 1392 - 14:55

مرکز پژوهشهای امنیت داخلی دانشگاه تل آویو در فلسطین اشغالی به وجود روابط پنهانی رژیم صهیونیستی و عربستان اذعان و تأکید کرد: با وجود نبود روابط دیپلماتیک معمول میان ریاض و تل آویو اما منافع مشترک از جمله مقابله با ایران و جلوگیری از گسترش نفوذ این کشور در منطقه باعث شده تا دو طرف اخیرا کاملا به یکدیگر نزدیک شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در این پژوهش صهیونیست ها همچنین آمده است: با وجود اینکه عربستان، پیشرفت در مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها را به عنوان پیش شرط بهبود روابط با رژیم اشغالگر قدس اعلام کرده اما در حقیقت میان روابط دیپلماتیک کامل و قطع روابط میان طرفین، یک دامنه بسیار گسترده وجود دارد که به آنها فرصت می دهد تا به دور از افکار عمومی به تلاش ها در راستای بهبود روابطشان تلاش کنند.

این  پژوهش می افزاید: هدف از ارائه طرح عربستان برای سازش در خاورمیانه که بعدها به طرح سازش اعراب تبدیل شد، بهبود وجهه عربستان پس از حادثه یازده سپتامبر 2011 بود. این در حالی است که عربستان در این مدت همه تلاش های آمریکا برای نزدیک شدن به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را ناکام گذاشت و قطر و عمان تحت تأثیر این تلاش ها قرار گرفتند.

به نوشته پایگاه خبری الوطن، علاوه بر این، در آن دوره عربستان بارها اعلام کرده بود که جز در صورت به وجود آمدن تحول و پیشرفت در مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها، هیچ گام مثبتی به طرف تل آویو برنخواهد داشت اما این پژوهش تصریح دارد که با بررسی اسناد ویکیلیکس درمی یابیم ریاض و تل آویو درباره ایران به طور مستمر و مداوم، مذاکرات محرمانه ای داشته اند.
براساس این پژوهش، اسناد و مدارک موجود نشان دهنده آن است که علاوه بر دیدارهای محرمانه و پی در پی مقام های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با مقام های رژیم اسرائیل، چندین شرکت صهیونیستی به کشورهای مذکور مشاوره امنیتی و همچنین به نیروهای ویژه این کشورها آموزش می دهند و آن ها را مجهز به سامانه ها و فناوری های پیشرفته می کنند و همچنین اسرائیل در سیاست صادرات اسلحه به این کشورها از خود نرمش نشان داده و از مخالفت خود با فروش سلاح های آمریکایی به این کشورها نیز کاسته است.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی از آزادی فروش محصولاتش در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برخوردار است؛ مشروط بر آنکه علامت "ساخت اسرائیل" بر روی آنها درج نشده باشد.
این پژوهش در ادامه تاکید کرده است: عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می دانند که اسرائیل تا چه اندازه در آمریکا قدرت و نفوذ دارد و تا چه اندازه ای می تواند بر تصمیم گیری های کنگره آمریکا تاثیر بگذارد و در نتیجه این کشورهای عربی ضروری می دانند که روابط خود را تا حدودی با تل آویو حفظ کنند، اما هنوز زمان برقراری روابط عادی  فرا نرسیده، زیرا بدون به وجود آمدن تحولی خاص در رابطه با فلسطین نمی توان روابط را بیش از این پیش برد.
نتایج این پژوهش خاطرنشان کرده است: اکنون نمی توان به وجود آمدن تحولی اساسی در این پرونده و اینکه آیا این موضوع سبب بهاری سیاسی میان اسراییل - عربستان و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می شود را پیش بینی کرد اما عربستان درخواست های غرب برای انجام اصلاحات داخلی، بهبود روابط با اسرائیل و ایفای نقش مثبت در منطقه را به پیشرفت در روند سازش میان فلسطینی ها و صهیونیست ها مشروط کرده است.
بر اساس نتایج این پژوهش، عربستان و کشورهای عربی همجوار اعتقاد دارند که اکنون روابط دیپلماتیک علنی با رژیم صهیونیستی بیش از این که نتایج مثبت داشته باشد، نتایج منفی خواهد داشت، زیرا کشورهای حوزه خلیج فارس اکنون روابط محرمانه ای با این رژیم دارند، بدون اینکه مجبور باشند، در این باره  برای افکار عمومی خود توضیح دهند زیرا افکار عمومی در این کشورها مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و داشتن هرگونه روابط با آن است و از سوی دیگر، این روابط پنهانی، برای رژیم تل آویو نیز بهتر است.
این پژوهش با اشاره به اینکه در دوره اخیر و به دنبال مخالفت آمریکا با حمله نظامی به ایران و سوریه، روابط ریاض و تل آویو مستحکم شده است، به مقامات رژیم صهیونیستی توصیه کرده که با عربستان و مصر علیه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ائتلاف نکنند، زیرا این امر باعث آسیب دیدن روابط رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد شد که اکنون در مرحله حساسی قرار دارد.
این پژوهش پرده از این راز برداشته که عربستان امیدوار است، رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند ولی به دلایلی این موضوع را به صراحت اعلام نمی کند که در این حمله به تل آویو کمک خواهد کرد، زیرا بیم آن دارد که مجبور شود هزینه های این حمله نظامی را بپردازد. همچنین میان رژیم صهیونیستی و عربستان یک اختلاف دینی و اجتماعی وجود دارد که اجازه نزدیک شدن بیش از این را نمی دهد.
این پژوهش به طور خلاصه اعلام کرده است: با اینکه عربستان اعتقاد دارد درگیری فلسطینی ها با صهیونیست ها عامل بسیار موثری در فقدان امنیت و آرامش منطقه است، اما ایران برای عربستان مشکل اصلی و اساسی بوده و هست و باید دانست که پس از توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ و همچنین توافق برای خلع سلاح شیمایی سوریه که به نظام سوریه اجازه داد برای مبارزه نفس بکشد، اصل همکاری اسرائیل و عربستان  گسترش یافته است.
این پژوهش همچنین، تأکید کرده است که عربستان و رژیم صهیونیستی منافع مشترک دیگری نیز دارند و از آن جمله می توان "به متوقف کردن روند افزایش نفوذ ایران در منطقه، جلوگیری از مشروعیت دادن به نظام بشار اسد در سوریه، حمایت از حکومت انتقالی مصر که محمد مرسی رئیس جمهوری این کشور را سرنگون کرد و همکاری مشترک با آمریکا" اشاره کرد.
 در ادامه این پژوهش آمده است با این حال، با وجود منافع تاکتیکی و راهبردی مشترک فراوان میان عربستان و رژیم صهیونیستی در وضعیت کنونی، روابط دیپلماتیک کامل و اعلام آن به طور علنی انجام نخواهد شدد، بلکه طرفین در این مرحله سعی می کنند، تفاهم های مخفیانه خود را تقویت کنند و به هماهنگی ها و همکاری های محرمانه میان خود ادامه دهند.
در این پژوهش تأکید شده که به هر حال نمی توان روابط عربستان و اسراییل را کم اهمیت دانست به ویژه اینکه دو طرف آن را اعلام نمی کنند و بعید است که این روابط آشکار شود، زیرا این موضوع  آسیب های زیادی به عربستان وارد می کند.
براساس این پژوهش، "پیشرفت کنونی در روند سازش" قطعا به همکاری میان عربستان و تل آویو برای بهبود روابط میان طرفین و ارائه ابتکارهای جدید و حتی ارائه کمک های عملی برای برپایی کشور مستقل فلسطین و دستیابی به یک راه حل فراگیر در روابط اسرائیل با همه کشورهای عربی خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها