نجات مسافران کشتی در قطب جنوب + تصاویر

نجات مسافران کشتی در قطب جنوب + تصاویر
پنج‌شنبه 12 دی 1392 - 17:10

با گذشت بیش از یک هفته از گرفتار شدن مسافران کشتی روسی در میان یخ های قطب جنوب، امروز (پنجشنبه) عملیات نجات آنها توسط یک فروند بالگرد آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرانجام یک بالگرد توانست روی قطعه یخی در کنار کشتی روسی آکادمیک شوکالسکی فرود آید و کار انتقال 52 مسافر این کشتی را آغاز کند.
این کشتی از روز سوم دی ماه 1392 ( ٢٤ دسامبر) در 180 کیلومتری شرق پایگاه دومون دورویل، متعلق به فرانسه، در میان یخ‌های قطب جنوب گرفتار شد و تلاش‌های قبلی برای نجات کشتی یا انتقال سرنشینان آن تا کنون بی نتیجه بوده است.
پیشتر دو فروند یخ‌شکن برای باز کردن مسیر حرکت کشتی به منطقه اعزام شده بودند اما موفق نشده و مجبور به بازگشت شدند.
اعزام بالگرد نیز قرار بود روز سه شنبه انجام شود اما به دلیل بارش سنگین باران، به صبح امروز (پنجشنبه) موکول شد که بازهم به خاطر نامساعد بودن شرایط دریا، با تاخیر مواجه و بعد از ظهر به وقت محلی انجام شد.
گفته می شود که در هر پرواز بالگرد، 12 نفر از کشتی انتقال خواهند یافت.
پس از تخلیه مسافران، 22 خدمه این کشتی روسی  همچنان در آن باقی خواهند ماند تا با مساعد شدن شرایط، بتوانند کشتی را حرکت دهند.
کشتی "آکادمیک شوکالسکی" در صدمین سالگرد سفر "داگلاس ماوسون"، زمین شناس و کاشف قطبی استرالیایی، درصدد بود تیمی از پژوهشگران را از مسیر سفر این زمین شناس به سردترین قاره جهان ببرد که در یخ گرفتار شد.
این گروه قصد داشت همان آزمایش هایی را انجام دهد که گروه ماوسون انجام داده بود تا با مقایسه نتیجه کار با نتایج ماوسون، سرعت ذوب یخ‌های اقیانوس منجمد جنوبی را تعیین کند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها