تنش شدید قطر و عربستان بر سر اخوان المسلمین

تنش شدید قطر و عربستان بر سر اخوان المسلمین
دوشنبه 16 دی 1392 - 22:39

العالم - منابع عرب، پیش بینی کردند که عربستان، در چند روز آینده، علیه پافشاری قطر بر حمایت از گروه اخوان المسلمین، واکنش شدید نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت امورخارجه قطر، به تازگی، با انتشار بیانیه ای از افزایش قربانیان سرکوب تظاهر کنندگان و کشته شدن شمار زیادی از مردم در سراسر مصر به شدت ابراز نگرانی کرد.

صدور این بیانیه، خشم مصر را برانگیخت تا جایی که دولت مصر، تصمیم گرفت پس از برگزاری همه پرسی، سفیر مصر را برای رایزنی در این خصوص، از دوحه فراخواند.

منابع آگاه از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در گفت وگوهای مطبوعاتی فاش کردند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تهدید کرده است که اگر قطر به خروج از خط سیاسی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حمایت از گروه اخوان المسلمین و نقش و موضع گیری های آن ها در مصر ادامه دهد، عضویت این کشور را در شورای همکاری خلیج فارس لغو خواهد کرد.

این واکنش عربستان سبب شد صباح الاحمد، امیر کویت شیخ تمیم بن حمد امیر قطر را به ریاض ببرد تا بتواند خشم پادشاه عربستان را فروبنشاند.

منابع آگاه گفتند که این دیدار سه جانبه که با میانجی گری امیر کویت برگزار شد، توفانی بود و پادشاه عربستان به شدت بر امیر قطر خشم گرفت و از واژه های تندی خطاب به او استفاده کرد که در پی آن امیر قطر تعهدنامه ای امضا کند تا خاطر پادشاه عربستان را تسلی دهد، اما پادشاه عربستان که به پایبندی امیر قطر به آن تعهدنامه مطمئن نبود، عکس هایی از آن تهیه کرد و به همه کشورهای عضو شورای همکاری فرستاد.

منابع آگاه تاکید کردند که چندین کشور عرب حاشیه خلیج فارس خاطر نشان کرده اند که شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی امیر سابق قطر، به صورت مستقیم، بر راهبری شبکه الجزیره قطر نظارت می کند و این شبکه را در جهت حمایت از اخوان المسلمین در مصر سوق می دهد و آن را به تریبونی برای سخنگویان اخوان و هواداران این جنبش تبدیل کرده است. این مساله به خشم دولت مصر از شبکه الجزیره و بستن دفاتر و بازداشت خبرنگاران آن، منجر شد.

26

پربیننده ترین خبرها