مخالفت قاطع امان با تسلط صهیونیست ها بر دره اردن

مخالفت قاطع امان با تسلط صهیونیست ها بر دره اردن
سه شنبه 17 دی 1392 - 10:55

وزیر امور خارجه اردن گفت: هرگونه تسلط اسراییل بر منطقه دره اردن با مخالفت امان مواجه خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، ناصر جوده در گفتگو با تلویزیون رسمی این کشور خاطرنشان کرد: تسلط اسراییل بر منطقه دره اردن را رد می کنیم ، امان (پایتخت اردن) هیچگاه راه حلی را که با منافع اردن سازگار نباشد، نمی پذیرد.
"جدعون ساعر" وزیر امور داخلی کابینه رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه (12دی ماه) به همراه ده ها نفر ازاعضای کابینه این رژیم در مراسم گذاشتن سنگ بنای ساخت یک منطقه صهیونیست نشین در شهرک " جیتیت" در دره اردن شرکت کرد.
ساعر به خبرنگاران گفت: حضور نظامیان و شهرک سازی در منطقه الاغوار، امنیت اسراییل را حفظ خواهد کرد و دره اردن بخشی از اسراییل خواهد ماند و این منطقه، عمق استراتژیک ما به شمار می رود.
این در حالی است که روزنامه عبری‌ زبان یدیعوت احرونوت اواخر ماه قبل (آذر ماه) فاش کرد که آمریکا با ارایه طرحی به اسراییل، تخلیه شهرک‌های یهودی‌نشین در منطقه "دره اردن" ظرف سه تا چهار سال آینده را از تل‌آویو خواسته است.
وزیر خارجه اردن افزود: ما با راهکاری که فلسطینیان با آن موافق نباشند و مانعی در مسیر حاکمیت فلسطینیان بر اراضی فلسطین باشد نیز موافقت نمی کنیم، منافع و ایده های ما در مذاکرات صلح و آشتی منطقه ای نیز باید لحاظ شود.
وی درباره مذاکرات صلح میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت: ما از آغازمذاکرات خوشحالیم به این دلیل که این بار بر خلاف گذشته زمان مذاکرات مشخص شده است و مدت زمان مذاکرات نامحدود نیست ضمن اینکه در این دوره از مذاکرات همه پرونده های اختلافی روی میز قرار داده شده است و به نظر می رسد هدف این است که به راه حل جزیی در مذاکرات اکتفا نشود.
جوده با تاکید بر اینکه فلسطین باید در مرزهای رسمی خود تعریف شود، اظهار داشت: برخی از توطئه یا طرح های تحمیلی آمریکا سخن می گویند اما اردن از آنچه که در مذاکرات می گذرد آگاه است، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ارسال سریع اطلاعات مرتبط به مذاکرات صلح به اردن جدی است، ما شکل گیری دو کشور مستقل در کنارهم  را در خدمت منافع اردن می دانیم.
وی خاطرنشان کرد: جان کری در سفر به اردن حامل پیام و طرحی نبود که ما بخواهیم آن را رد کنیم یا بپذیریم او به تشکیل دو کشور، استقلال فلسطین و تامین امنیت اسراییل معتقد است.
وزیرامور خارجه اردن ادامه داد:«ما به نمایندگی از فلسطین سخن نمی گوییم ولی سخن ما این است که چگونه می خواهند در منطقه خط سبز مرز مشخص کنند؟ اردن معتقد است مرز مشترکش به غرب کشور فلسطین متصل است.»
وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه از اردن دیدار کرده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها