مین های سعودی برای ناکام کردن نشست ژنو2

مین های سعودی برای ناکام کردن نشست ژنو2
چهارشنبه 18 دی 1392 - 22:03

دعوت نامه شرکت در کنفرانس ژنو 2 درحالی برای برخی کشورها فرستاده شد که اساس ِ برگزاری این کنفرانس، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ائتلاف مخالفان" سوریه که در درون خود درگیر استعفاهای پیاپی است، نشست های خود را در 10 روز مانده به برگزاری کنفرانس، تمدید کرد تا تکلیف مشارکت یا عدم مشارکت در این کنفرانس، را یکسره کند.
در این میان، جریان تازه تاسیس "جبهه اسلامی" شرکت کنندگان در این کنفرانس را به ترور تهدید کرد و این مساله نشان می دهد که عربستان سعودی که حامی اصلی جبهه اسلامی است، در تلاش برای ناکام کردن کنفرانس ژنو 2 است. عربستان در عرصه میدانی نیز در تلاش است که همه اماکن تحت اشغال گروه های مخالف دولت سوریه را تحت کنترل جبهه اسلامی درآورد.
"زهران علوش" فرمانده شاخه نظامی جبهه اسلامی، در پیامی بر روی صفحه تویتر خود نوشت: شاخه نظامی جبهه اسلامی قصد دارد شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو 2 را اعم از مخالفان و دولت سوریه، در فهرست افراد تحت پیگرد خود قرار دهد.
دبیرخانه "ائتلاف مخالفان" نیز تصمیم گرفت جلسات خود را تا 17 ماه جاری میلادی ادامه دهد تا همه تحولات از جمله مشارکت در کنفرانس ژنو 2 را پیوسته بررسی کند.
یک منبع آگاه در ائتلاف مخالفان به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: دبیرخانه ائتلاف، کمیته های تخصصی برای بررسی موضوعات مرتبط به تشکیل کمیته های مذاکره ایجاد خواهد کرد و با تشکل هایی که از ائتلاف خارج شده اند، گفت وگو خواهد کرد و بررسی موضوع دولت موقت را ادامه خواهد داد.
گفتنی است که پنج تن از اعضای ائتلاف، شامل "کمال اللبوانی"، "سمیره مسالمه"، "یحیی الکردی"، "خالد خوجا" و "زیاد حسن" از ائتلاف خارج شده و به صورت رسمی استعفای خود را به دبیرخانه ارایه داده اند.
همچنین خبرهای منتشر شده حاکی است که شش تشکل سیاسی (شامل 40 نفر) عضو ائتلاف مخالفان سوریه از عضویت در این تشکل انصراف داده اند.
جمهوری اسلامی ایران نیز مخالفت خود را با تعیین هرگونه پیش شرطی برای مشارکت تهران در کنفرانس ژنو 2 اعلام و تاکید کرد هرگونه پیشنهادی که جایگاه ایران را نادیده بگیرد، رد خواهد کرد.

همچنین مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، اظهارات مسوولان آمریکایی در خصوص تعیین پیش شرط هایی برای مشارکت تهران در کنفرانس ژنو 2 را مردود دانست.

26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها