نخستین گام آمریکا درباره اموال بلوکه شده ایران

نخستین گام آمریکا درباره اموال بلوکه شده ایران
دوشنبه 23 دی 1392 - 07:58

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در فوریه آینده نخستین مرحله از آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران اجرا خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد 550 میلیون دلار از کل مبلغ 4.2 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران به عنوان نخستین مرحله در اوایل فوریه آینده آزاد می شود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نام وی خاطرنشان کرد، برنامه آزادسازی اموال بلوکه شده ایران از سوم فوریه آغاز می شود و این فرایند طی 180 روز تکرار خواهد شد. یعنی هر 34 روز به استثناء دفعه پنجم که بعد از 33 روز صورت خواهد گرفت.

اجرای توافقنامه ژنو در 30 دی

از سوی دیگر سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران دیشب در نشستی خبری اعلام کرد تاریخ 20 ژانویه (30 دی ماه) زمان اجرای توافقنامه ژنو است.

آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در 8 نوبت

عراقچی با ذکر این نکته که قرار است آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در 8 نوبت انجام شود، افزود: این 8 نوبت تاریخ‌های مختلفی دارد که دقیقا یک ماهه نیستند بلکه در کمتر از یک ماه فاصله زمانی این 8 پرداخت خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص موارد اختلافی باقیمانده از مذاکرات کارشناسی و راه‌حل‌های ارائه شده نیز گفت: راه‌حل‌های ارائه و پذیرفته شده تکنیکی و فنی هستند. مواردی که مورد اختلاف بود مربوط به نحوه برداشت و تفسیری بود که هر طرف از توافق ژنو داشتند.

عراقچی برداشت‌های متفاوتی از یک سند را امر چندان عجیبی ندانست و خاطرنشان کرد: ممکن است از هر متنی برداشت‌های مختلفی وجود داشته باشد، حتی درباره قانون اساسی که در نوشتن آن نیز دقت‌های زیادی برای صریح و شفاف بودن آن صورت می‌گیرد، ممکن است تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد و مرجعی مشخص می‌شود که مرجع تفسیر قانون اساسی است.

وی ابراز داشت: رسیدن به تفسیر مشترک کار مهمی است که ممکن است در بعضی قسمت‌ها این کار به آسانی صورت بگیرد و در قسمت‌های دیگر دشواری‌هایی داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها