متن "مشاجرۀ" جربا و وزیر قطری در نشست محرمانه پاریس

متن
دوشنبه 23 دی 1392 - 19:45

نشست محرمانه سرکره ائتلاف معارضین سوری با وزرای خارجه عرب، در پی طرح پرسشی از سوی احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه به جنجال کشیده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شنبه شب و بعد از برگزاری کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه در فرانسه، یک نشست غیرعلنی با حضور احمد عاصی الجربا سرکردۀ "ائتلاف معارضان سوری" و وزرای خارجه 5 کشور عربی شامل قطر، عربستان، امارات، اردن و مصر و با حضوراحمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه -که ابتدا قرار نبود در جلسه حاضر باشد- برگزار شد.

یک منبع نزدیک به الجربا در ائتلاف معارضان سوری، از درگرفتن مشاجره لفظی میان الجربا و خالد العطیه وزیر خارجه قطر خبر داد و گفت: این مشاجره با طرح سؤالی از سوی اوغلو آغاز شد.

در این "مشاجره" که مفاد آن را سایت خبری المنار لبنان به نقل از یک منبع نزدیک به الجربا منتشر کرده، اوغلو از الجربا درباره علت بروز موجی از استعفاها در ائتلاف و استعفای ناگهانی 41 عضو ائتلاف پرسیده و وی در پاسخ، با اشاره به خالد العطیه (وزیر خارجه قطر) گفته است: "از او (العطیه) بپرس که کار را خراب کرد"! العطیه نیز در جواب گفته که ما در امور معارضان سوری دخالت نمی کنیم. الجربا هم چنین پاسخ داده که "ما همدیگر را خوب می شناسیم. شما پول دادید، ولی ما بیشتر از شما پول دادیم و بردیم".

العطیه در جواب الجربا گفته که به هیچ کسی پولی نداده است، اما الجربا گفته است: می خواهی بگویی "هودی زباله"، ملیونها دلار را از جیب خودش آورده و از حمایت کسی برخوردار نیست؟! تو به آنها دستور می دهی!

اما العطیه باز هم در جواب مدعی شده  که در امور آنها دخالت نمی کند و الجربا بار دیگر می گوید: اینها از شما دستور می گیرند، قبل از انتخابات همه چیز خوب پیش می رفت و سر همه چیز با هم توافق کرده بودیم تا این که شما از آنها خواستید استعفا کنند.

العطیه در پاسخ الجربا می گوید: "صحت ندارد. ما از آنها نخواستیم استعفا کنند بلکه خودشان به روند انتخابات اعتراض داشتند". الجربا در ادامه می گوید: "ما از اول توافق کرده بودیم و ریاض حجاب را به مدت 24 ساعت به جای یکی دیگر از اعضا آوردیم تا در انتخابات ریاست ائتلاف کاندید شود، اما او موفق نشد". العطیه باز هم در پاسخ تکرار می کند: "گفتم که ما در استعفاها دخالتی نداشتیم".

الجربا ادامه می دهد: من همانطور که توافق کرده بودیم با آنها رفتار کردم. بعد از رأی گیری به آنها گفتم که منصب دبیرکلی ائتلاف و نایب رئیس ائتلاف را به شما می دهم. اما نپذیرفتند. می خواستند رئیس باشند اما شکست خوردند. اما من اگر رأی نمی آوردم، قبول می کردم.

العطیه در پاسخ می گوید: حالا چه می خواهی؟ و الجربا پاسخ می دهد: باید آنها را وادار کنی استعفای خود را پس بگیرند و به اصول دموکراسی احترام بگذارند. باید به ائتلاف برگردند و هرکس نمی خواهد به ژنو برود، باید اعلام کند تا لااقل این اقدام به عنوان یک موضع سیاسی از وی تلقی گردد. العطیه در جواب باز هم مدعی می شود: ما در امور آنها دخالت نمی کنیم!

پس از پایان این مشاجره لفظی، بحث بر سر کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه ادامه یافت و حاضران توافق کردند که از شرکت کنندگان در کنفرانس بخواهند، ضمن صدور بیانیه ای خواهان کناره گیری بشار اسد و خانواده اش شوند. این درخواست رسما به لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه داده شد و او نیز قانع کردن بقیه کشورها برای صدور بیانیه رسمی را مشکل دانست، اما وعده داد که در کنفرانس مطبوعاتی خود از ضرورت کناره گیری اسد صحبت کند.

این منبع نزدیک به الجربا در پایان می گوید: اما امریکا نپذیرفت که از اسد و خانواده اش بخواهد از قدرت کناره گیری کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها