مواضع متناقض درباره همه‌پرسی قانون اساسی مصر

مواضع متناقض درباره همه‌پرسی قانون اساسی مصر
سه شنبه 24 دی 1392 - 08:30

قاهره، العالم – همزمان با آغاز همه پرسی قانون اساسی مصر از صبح امروز (سه شنبه)، عرصه سیاسی مصر به محلی برای بیان دیدگاههای متفاوت میان هواداران محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده و هواداران نظامیان حاکم تبدیل شده و شمار اندکی می کوشند میان این دو موازنه برقرار نمایند.

سرتیپ فاروق المقرحی معاون سابق وزیر کشور و از هواداران نظامیان، در برنامه "تحت الضوء" شبکه العالم اظهار داشت: اگر مردم مصر می خواهند عبدالفتاح السیسی خود را برای ریاست جمهوری نامزد کند، باید مانند 30 ژوئیه 2013 به خیابان بیایند و اولین حضور آنان، روز بعد از همه پرسی قانون اساسی است.   

وی مدعی شد: السیسی خواستار حکومت نیست، لذا مردم اگر می خواهند وی رییس شود باید برای تایید قانون اساسی به عنوان علامتی از درخواست از وی برای نامزدی ریاست جمهوری به خیابان بیایند. 

المقرحی، دودستگی مردم مصر و تقسیم آنان به موافق و مخالف قانون اساسی، (طرفداران اخوان المسلمین و نظامیان) را تکذیب کرد و گفت:  گروه جنایتکاری که باند تروریستی نامیده می شود – اخوان المسلمین – بخش عمده ای از ملت مصر نیست، چون تعداد اعضای اخوان بیش از 75 هزار نفر نیست که با هواداران آن، تنها 230 هزار نفر از مجموع 90 میلیون مصری است.  

از سوی دیگر، محمد جمال عرفه روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی گفت: مخالفان کودتای نظامی در همه پرسی شرکت نخواهند کرد، نطرسنجی از مصریهای مقیم خارج نشان داد حدود 90 درصد آنان همه پرسی را تحریم کرده اند.

کمیته انتخابات نیز اعلام کرد فقط 15 درصد مردم مصر در 60 کشور در همه پرسی شرکت می کنند. من این را همه پرسی نمی دانم بلکه تلاش برای تحمیل قانون اساسی به ملت مصر با استفاده زور است.  

عرفه افزود: دلایل نشان می دهد نظام می خواهد همه پرسی به هر قیمت، با آری مواجه شود، لذا تهدید کرد هر شخصی که کلمه خیر را رواج دهد یا مردم را به آن دعوت کند، بر خلاف ابتدایی ترین آزادیها، دستگیر می شود.   

اما "یسری حسین" نویسنده و تحلیلگر سیاسی مصر گفت: پیش بینی می کند مردم به طور گسترده در همه پرسی قانون اساسی بر اساس تظاهرات 30 ژوئن که باعث برکناری مرسی توسط السیسی شد، شرکت نمایند. 

وی با حمله به اخوان المسلمین که به تعبیر وی "از وطن دوستی به تلاش برای نابودی مصر تغییر مسیر داده"، گفت: رویکرد مردم مصر نقشه راه و قانون اساسی جدید و تلاش برای ریاست جمهوری السیسی است. 


Ma.18:05.13
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها