واکنش تند واشنگتن به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

واکنش تند واشنگتن به وزیر جنگ رژیم صهیونیستی
سه شنبه 24 دی 1392 - 21:54

واکنش تند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه "جان کری" را می توان یکی از معدود انتقادهای علنی واشنگتن از شریک و همپیمان خود در خاورمیانه دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات "موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه "جان کری" وزیر خارجه آمریکا را "توهین‌آمیز و نامناسب" خواند.

امروز روزنامه صهیونیستی "یدیعوت‌آحارونوت" در گزارشی اختصاصی نوشت موشه یعلون در یک جمع خصوصی به شدت از تلاش‌های کری برای پیشبرد مذاکرات سازش انتقاد کرده است.

یعلون که پیش از این هم منتقد سیاست های آمریکا بود، میانجی گری جان کری در مذاکرات سازش را به باد انتقاد گرفت و "وسواسی" و "آخرالزمانی" دانست و افزود: "تنها چیزی که می‌تواند اسرائیل را حفظ کند، این است که کری یک جایزه صلح نوبل بگیرد، و دست از سر ما بردارد."

واکنش فوری دفتر یعلون به انتشار این خبر به گونه ای صحت گزارش آحرونوت را تایید کرد؛ دفتر وزیر جنگ رژیم اشغالگر تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که قرار نبود این صحبت‌ها در رسانه‌ها منعکس شود؛ وی به هیچ وجه گزارش آحرونوت را تکذیب نکرد.

اما اظهارات موشه یعلون به سرعت با واکنش های فراوانی همراه شد.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسمی و کوتاه اظهارات وزیر جنگ رژیم اشغالگر را " توهین‌آمیز و نامناسب" دانست. در این بیانیه آمده است: جان کری و گروهش، روز و شب برای پیشبرد مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل تلاش می کنند، چون وزیر خارجه آمریکا نگران آینده اسرائیل است"....

در اراضی اشغالی نیز سخنان یعلون با سرزنش "شیمون پرز" رئیس و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد و هر دو از تلاش های اوباما و کری برای رژیم صهیونیستی و "مذاکرات صلح" تشکر کردند.

نتانیاهو گفت اگرچه ما با هم اختلافاتی داریم، اما آنها همیشه در قلب ماجرا حضور دارند و تلاش هایشان فردی نبوده است.

"اسحاق هرزوک" رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از حزب کارگر نیز از صحبت های یعلون انتقاد کرد و روابط با آمریکا را حیاتی خواند و گفت، نباید علیه آمریکا چنین اظهاراتی را بیان کنیم.

پس از انتقادهای آمریکا علیه سیاست های شهرک سازی رژیم صهیونیستی، انتقاد واشنگتن از سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را می توان جدی ترین واکنش آمریکا به اظهارات یک مقام صهیونیست دانست.

 جان کری از زمان آغاز به کار خود در وزارت خارجه آمریکا، دستکم ۱۰ بار به فلسطین اشغالی سفر کرده است تا طرفین مذاکرات سازش را به امضای توافق وادار کند. تلاش های وی تاکنون نتیجه ای به همراه نداشته است.

پربیننده ترین خبرها