ارتباط سرکرده "جبهه اسلامی" با آمریکا و عربستان

ارتباط  سرکرده
جمعه 27 دی 1392 - 10:44

منابع خبری فاش کردند رئیس شورای گروه مسلح "جبهه اسلامی" که درحال نبرد با ارتش سوریه است، از حمایت قطر، ترکیه و عربستان برخوردار بوده و با سازمان اطلاعاتی آمریکا در ارتباط است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در 22 نوامبر گذشته، بزرگترین گروهها و باندهای مسلح تحت لوای "جبهه اسلامی" دور هم جمع شدند تا بدین ترتیب بارزترین ائتلاف گروههای مسلح در سوریه را تشکیل دهند که با ارتش این کشور درحال نبرد است.

این جبهه شامل گروههای مسلح "احرار الشام"، "جیش الاسلام"، تیپ های "صقور الشام" و "التوحید" و "الحق" و گردانهای "انصار الشام" می شود و بعدها گروه موسوم به "جبهه اسلامی کرد" و گروههای دیگری به آن ملحق شدند.

در این میان آنچه از اهمیت برخوردار است شیوه شکل گیری گروه مسلح "جبهه اسلامی" و حامیان آن و ارتباط سرکردگان این گروه با کشورهای منطقه ای از جمله قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا است.

درهمین راستا، ریاست شورای مشورتی جبهه اسلامی را احمد عیسی بن زکریا الشیخ یا همان ابوعیسی الشیخ برعهده دارد که اهمیت و نقش او در این جبهه کمتر از زهران علوش نیست که پیشتر فرمانده گروه مسلح جیش الاسلام بود.

درباره احمد عیسی الشیخ باید گفت که او در سال 1972 در روستای سرجه در منطقه جبل الزاویه در استان ادلب واقع در شمال سوریه و مشرف به مرزهای ترکیه به دنیا آمد.

ابوعیسی که علوم دینی را فراگرفت و در زمینه دعوت و تبلیغ فعالیت می کرد، در مارس سال 2004 در زندان نظامی صیدنایا در ریف دمشق بازداشت بود و در آنجا با زهران علوش آشنا گشت که در ژوئن سال 2011 عفو ریاست جمهوری شامل حال آنها شد و از زندان آزاد شدند.

یک منبع که در سالهای زندان به ابوعیسی نزدیک بود، به روزنامه الاخبار لبنان گفت که ابوعیسی گرایشات طالبانی دارد و همین امر کافی بود تا از حمایت نامحدود قطر در جنبه های مختلف مالی، نظامی، سیاسی و رسانه ای برخوردار شود.

ابوعیسی پس از دو ماه از آزادشدنش از زندان، گروه مسلح "گردان صقور الشام" را در زادگاه خود در جبل الزاویه تشکیل داد و به دلیل حمایت های مالی گسترده از آن، به سرعت تعداد بسیار زیادی از عناصر مسلح را به خود جذب کرد و فعالیتهای آنها به طور گسترده دو سوم استان ادلب را در برگرفت و این علاوه بر بخشی از ریف حماه بود که از لحاظ جغرافیایی به ادلب نزدیک است.

پس از افزایش تعداد عناصر مسلح وابسته به ابوعیسی، "تیپ صقور الشام" تشکیل شد که گردانهای آن در نقاط مختلف ادلب مستقر شدند. همچنین "تیپ داوود" به ریاست "حسان عبود" که اینک مسوول سیاسی جبهه اسلامی است، نیز به آن ملحق شد و در سپتامبر 2012 "جبهه آزادی سوریه" به ریاست ابو عیسی الشیخ اعلام موجودیت کرد و تیپ صقور الشام یکی از بارزترین گروههای آن تلقی شد.

جبهه آزادی سوریه سپس به جبهه اسلامی ملحق شد و در نوامبر سال 2013،ابوعیسی به عنوان رییس شورای جبهه اسلامی تعیین شد و این امر نتیجه طبیعی حمایتی است که طرفهای خارجی از وی می کردند و سلاح و پول در اختیار عناصر مسلح می گذاشتند.

منابع نزدیک به ابوعیسی به روزنامه الاخبار تاکید کردند که وی به طور دائم به ترکیه رفت و آمد می کند و با حامیان سلفی خود که در وهله اول کویتی هستند و همچنین با نمایندگان دستگاههای اطلاعاتی بویژه از ترکیه و عربستان و آمریکا دیدار می کند.

این منابع تاکید کردد که دوستی علوش فرمانده نظامی جبهه اسلامی با ابوعیسی الشیخ در تسهیل روابط الشیخ با عربستان سهیم بوده است؛ بویژه که علوش مهره ریاض شناخته می شود. به گفته این منابع، ابوعیسی همراه علوش در سفیر اخیرش به عربستان برای ادای مناسک حج بود.

این منابع روابط ابوعیسی با دستگاه اطلاعاتی آمریکا را "بسیار خوب" توصیف می کند و تیپ هایی که اخیرا به جبهه اسلامی پیوستند، در تماسی دائمی با دستگاه اطلاعاتی آمریکا هستند.

پربیننده ترین خبرها