هیگ: انتظارات از ژنو 2 بسیار پایین است

هیگ: انتظارات از ژنو 2 بسیار پایین است
سه شنبه 1 بهمن 1392 - 09:51

وزیر خارجه انگلیس سطح انتظارات از ژنو 2 را بسیار پایین دانست وگفت که دیدگاه های نظام سوریه و مخالفان بسیار با هم مختلف است و روند بسیار پیچیده ای برای حل و فصل امور پیش رو است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سوال روزنامه السفیر این مطلب را بیان کرد و گفت: مهم است که روی نظام تمرکز کرد، همگان همواره سوالاتی را درباره مخالفان مطرح می کنند اما نظام بشار اسد آماده است که چه کاری را برای ایجاد روند انتقالی در سوریه و ایجاد یک نهاد حکومتی انتقالی انجام دهد که متشکل از نظام و مخالفان باشد. این همان چیزی است که ما در اجلاس ژنو 1 درباره آن توافق کردیم.
هیگ افزود: این قسمت لحظه ای واقعی برای روند انتقالی سیاسی است، زمان آن رسیده است که توجه جهان روی آنچه آنها آماده اند انجام دهند متمرکز شود و این امر در صورت برگزاری اجلاس ژنو 2 روی خواهد داد.
وزیر امورخارجه انگلیس که به نظر می رسد در مورد واقعیت های سوریه خود را به تجاهل زده است، در حالی خواستار امتیاز گیری از دولت این کشور شده که مخالفان عملاً نه تنها دستاوردی نداشته اند، بلکه همان اندک پایگاه مردمی را هم که ابتدای درگیری ها به دست آورده بودند، از دست داده اند.
اما با این حال، وزیر خارجه انگلیس اذعان کرد: روند حل وفصل طولانی و پیچیده خواهد بود و انتظارات بسیار پایین است و همگان می دانند که این روند بسیار دشوار خواهد بود. مخالفان و نظام با دیدگاه های بسیار مختلف خواهند آمد.
السفیر در ادامه گزارش خود آورده است: همانطور که پیش بینی می شد، اروپایی ها پیش از آغاز نبرد مذاکراتی در ژنو 2، تلاش کردند که بزرگترین چتر حمایتی ممکن را برای مخالفان سوری ایجاد کنند.
وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود تاکید کردند: هدف از اجلاس تشکیل یک نهاد حکومتی انتقالی از طریق تفاهم دوجانبه همراه با قوای کامل اجرایی از جمله نیروهای امنیتی و ارتش و اطلاعات است.
گفتنی است صدور این بیانیه تحت فشارهای فرانسه بوده چرا که پاریس به خوبی به این مساله آگاه است که اگر چنین حمایت هایی صورت نگیرد، هیات مخالفان پیش از ورود قافیه را باخته است.
اروپایی ها گفتند: هرگونه تلاش برای بازتولید قدرت از طریق انتخاباتی که نظام برگزار کند، غیرقانونی خواهد بود و هرگونه انتخابات در سوریه باید براساس چارچوب اعلامیه ژنو باشد - مساله ای که به نظر نمی رسد دولت سوریه حاضر به پذیرش آن باشد و این ایده به سختی می تواند در نشست ژنو نظر مثبت سوریه، چین و دیگر کشورهای حامی سوریه را به خود جلب و جذب کند.
یک منبع دیپلماتیک اروپایی نزدیک به وزیر خارجه کشورش که در مذاکراتش با روسیه شرکت داشت، پنهان نکرد که اتکا به مسکو و تهران برای وادار کردن نظام سوریه به اجرای روند انتقال سیاسی است.
وی که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه السفیر گفت: احساس می کنیم که ایران و روسیه در نهایت آماده هستند که به نوعی بشار اسد را سوق دهند تا اختیاراتش را به شخص معینی منتقل کند که مخالف او نباشد یا از کسانی نباشد که علیه او شخصا تلاش می کند.
امیدواری این مقام اروپایی در حالی صورت می گیرد که تهران و مسکو بارها اعلام کرده اند آینده سیاسی سوریه دست مردم این کشور است و ربطی به خارج ندارد و این صندوق های رای خواهد بود که مشخص خواهد کرد رهبری سوریه را چه فرد و جریانی به دست خواهد گرفت.

به گزارش العالم، این نوع شایعه افکنی مقامات اروپایی و آمریکایی در آستانه نشست ژنو2 برای داشتن دست بالاتر است، اما هیات سوریه ای هم با دستی پر به نشست مذکور خواهد رفت و صاحب ایده اجرایی بزرگی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها