بلر برای پنجمین بار در معرض بازداشت شهروندان!

بلر برای پنجمین بار در معرض بازداشت شهروندان!
سه شنبه 1 بهمن 1392 - 18:52

العالم - کارگر یک رستوران قصد داشت تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و به راه انداختن جنگ غیرموجه در عراق بازداشت کند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه دیلی تلگراف با درج این خبر خاطرنشان کرد تونی بلر که در زمان حاضر فرستاده کمیته چهارجانبه روند صلح در خاورمیانه است، دیشب همراه خانواده و دوستان خود برای صرف شام به رستورانی در شرق لندن رفته بود که در همین حال "گارسیا" کارگر رستوران به وی نزدیک شد و گفت براساس قانون "بازداشت شهروند" می خواهد او را به جرم ارتکاب جنایت جنگی و نقض قانون بازداشت کند.

بر اساس قانونی که در چارچوب جرایم خطرناک و سازمان یافته در سال 2005 تصویب شد، شهروندان انگلیسی این حق را دارند هرکسی را که معتقدند دست به عمل خلافی زده بازداشت کنند.

گارسیا از بلر خواست رستوران را ترک کرده و به همراه او به مرکز پلیس برود اما بلر ضمن رد این درخواست به وی گفت که بهتراست درزمان حاضر نگران اوضاع سوریه باشد زیرا صدام یک دیکتاتور خطرناک بود که باید از مسند قدرت پایین کشیده می شد.

در همین حال یکی از فرزندان تونی بلر از رستوران خارج شد تا یکی از نیروهای حفاظتی پدرش را خبر کند. گارسیا نیز به سرعت از رستوران خارج شد و بعد هم از شغل خود استعفا کرد.

گارسیا پنجمین نفری است که که بر اساس قانون "بازداشت شهروند" تلاش کرد بلر را بازداشت کند.

پیش از این نیز یک فعال ضد جنگ در ژانویه 2012 می خواست بلر را هنگام سخنرانی در دانشگاه هنگ کنگ بازداشت کند. در همان ماه یک تظاهر کننده انگلیسی با حمله به دادگاهی در مرکز لندن خواستار محاکمه بلر به اتهام ارتکاب جنایات جنگی شد.

تونی بلر از سال 1997 تا سال 2007 نخست وزیر انگلیس بود و در همان سالها ضمن اعزام نیرو به افغانستان با امریکا در حمله به عراق نیز مشارکت داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها