ژنو 2، آزمونی برای غرب و مخالفان حکومت سوریه

ژنو 2، آزمونی برای غرب و مخالفان حکومت سوریه
پنج‌شنبه 3 بهمن 1392 - 12:51

ژنو (العالم) – مذاکرات کنفرانس ژنو 2 در سوئیس درباره بحران سوریه که درغیاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، محکی برای آزمودن نیات غرب و مخالفان سوریه درخصوص روند سیاسی واقعی در این کشور بود.

به گزارش "شوقی امین" خبرنگار اعزامی شبکه العالم به محل برگزاری مذاکرات نشست ژنو 2 در شهر مونترو سوئیس، جمهوری اسلامی ایران که به عنوان حامی اصلی مردم سوریه به شمار می رود، غایب اصلی این نشسست بود اما برخی از کشورهای حاضر در این نشست از حامیان اصلی تروریست ها در سوریه به شمار می آیند.

امین می افزاید: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عدم دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 را گناهی نابخشودنی عنوان کرد و گفت که سازمان ملل تحت فشارهای آمریکا دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 را پس گرفت.

بر اساس این گزارش، به اعتقاد بسیاری از ناظران، نشست ژنو 2 به هیچ عنوان نمی تواند به سازش سیاسی واقعی درباره بحران سوریه دست یابد چرا که کشورهایی حامی تروریسم در آن حضور دارند و با اشکال مختلف از تروریست ها در سوریه حمایت می کنند.

امین می افزاید: معلم و لاوروف وزیران امور خارجه سوریه و روسیه می دانستند که دستیابی به طرح سازش با حضور تروریست ها و حامیان آنها در نشست ژنو 2 دور از دسترس خواهد بود.

وی با اشاره به اظهارات ولید معلم که از حضور کشورهایی که دستانشان به خون مردم سوریه آلوده است در این نشست انتقاد کرد، که منظور او مشخصا" عربستان، قطر، ترکیه، فرانسه و انگلیس و آمریکا بود، می افزاید: مشکلات مردم سوریه در داخل این کشور قابل حل است و باید گفتگوهای ملی در این کشور احیا شود نه گفت وگوهای خارجی با دلارهای سعودی.

خبرنگار العالم پیش بینی کرد که دو روز آینده روزهایی سرنوشت ساز برای سوریه باشد، به ویژه اینکه ائتلاف مخالفان سوریه باید برگه خود را برای نشان دادن حسن نیت به منظور مشارکت در مذاکرات واقعی در داخل سوریه با مشارکت کشورهای دوست سوریه و درصدر آن ایران رو کنند.

همزمان با دومین روز از کنفرانس ژنو 2 که از روز گذشته(چهارشنبه) و با موضوع یافتن راه حلی برای بحران سوریه در شهر مونترو سوئیس آغاز شد، روز جاری (پنجشنبه) جلسات کارشناسی هیات های شرکت کننده در این کنفرانس در شهر ژنو و پشت درهای بسته بدون حضور رسانه ها برگزار می شود.

در نشست امروز، هیات های کارشناسی ابعاد گوناگون مربوط به نحوه اجرای بیانیه ژنو یک را که 18 ماه پیش بین اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل امضا شده است، مورد بحث و بررسی های کارشناسی قرار خواهند داد.

با توجه به اختلاف نظر عمیق میان طرف سوری و کشورهای شرکت کننده درکنفرانس ژنو 2 درباره چگونگی حل بحران سوریه، به نظر می رسد کنفرانس ژنو افق چندان روشنی نداشته باشد.

طبق برنامه از پیش تعیین شده و براساس سخنانی که اخصر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شب گذشته مطرح کرد، قرار است فردا جمعه، آخرین روز این کنفرانس در شهر ژنو و به صورت گفت و گوهای سوری-سوری برگزار شود. 22-22:36

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها