در دیدار رابرت فورد با هیأت‌های عربی چه گذشت

در دیدار رابرت فورد با هیأت‌های عربی چه گذشت
شنبه 5 بهمن 1392 - 11:14

رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه در شهر مونتروی سوئیس با هیأت های کشورهای عربی در کنفرانس ژنو 2 دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، هیأت عربستانی در دیدار با فورد درباره خبر دیدار مقامات ارشد آمریکا و سوریه سؤال کرد و گفت : گفته می شود که یک مسئول ارشد آمریکایی بارها به دمشق سفر و با فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه دیدار کرده است و دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان مسئول هماهنگی دیدارهای مقامات آمریکایی و سوری است. آیا شما (رابرت فورد) از این دیدارها اطلاع دارید؟
فورد نیز در پاسخ گفت: اگر نشست های امنیتیِ که مرتبط با سیاست " مبارزه با تروریسم " آمریکا برگزار شده باشد ، این نشست ها ارتباطی به وزارت امور خارجه آمریکا و سیاست این کشور در قبال بحران سوریه ندارد . نشست های امنیتی بین آمریکا و سوریه مربوط به امنیت ملی آمریکا می شود و وظیفه من نیست که برگزاری چنین نشست هایی را تکذیب یا تأیید کنم. 

فورد در این دیدارها این مطالب را بیان کرد:

- ما می دانیم که وضعیت و موقعیت نظام حاکم سوریه خوب و مقتدرانه است و تأخیر در برگزاری کنفرانس ژنو 2 به نفع ائتلاف مخالفان سوری نیست و مساله مهم این است که مخالفان آماده مذاکره نیستند و هیچ توافق نظری بین آنها وجود ندارد. 

- حد انتظارات ما پایین است و گزینه های زیادی پیش رو نداشتیم .

- ما معتقدیم که برگزاری کنفرانس ژنو 2 ضروری است تا اختلافات اعضای ائتلاف مخالفان سوری بیشتر نشود زیرا پایان دادن به اختلافاتِ در حال گسترش سخت تر است .

- مهم این است که نظام سوریه ائتلاف مخالفان سوری و هیأت مذاکره کننده این ائتلاف را به رسمیت بشناسد . به رسمیت شناخته شدن ائتلاف مخالفان توسط نظام سوریه به نفع ما است تا اوضاع طبق خواست ما پیش برود و بر امور سیطره داشته باشیم .

- مذاکرات باید دستاوردهایی حتی کوچک داشته باشد تا هیأت ائتلاف مخالفان دست خالی از کنفرانس ژنو 2 برنگردد.

- ما در کنفرانس ژنو 2 همه چیز را تحت نظر خواهیم گرفت تا هیأت ائتلاف مخالفان تنها نماند و نظام حاکم سوریه از نقاط ضعف هیأت ائتلاف مخالفان استفاده نکند.

- باید بسیار برنامه ریزی شده رفتار کرد و هیأت نظام سوریه را به سوی مسائلی کشاند که هیأت ائتلاف مخالفان قادر به اجرای آن مسائل باشد و از ائتلاف مخالفان نیز خواهیم خواست گروه های مسلحی را که با این ائتلاف روابط خوبی ندارند ، تحت کنترل خود دربیاورد  .

- بهتر است که به مسائلی پرداخته شود که منافع ما را تأمین کند و اذهان را از خواسته های نظام سوریه مانند اعلام آتش بس منحرف کند .

- باید به مساله محاصره مناطق ، ایجاد کریدورهای امن و ارسال نیروهای حافظ صلح بین المللی پرداخته شود .
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها