در نشست رودروی هیأت سوری با مخالفان چه گذشت؟

در نشست رودروی هیأت سوری با مخالفان چه گذشت؟
شنبه 5 بهمن 1392 - 23:05

العالم - اولین نشست رودرو میان هیات نمایندگی دولت سوریه و مخالفان این کشور با میانجی گری "اخضر ابراهیمی" نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، در شهر مونترو سوئیس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نشست ژنو 2 از روز پنج شنبه میان هیات سوری به نمایندگی از دولت و ملت سوریه و مخالفان این کشور در 2 سالن مجزا در مونترو سوییس آغاز شده بود و سرانجام امروز (شنبه) نشست رودردوی هیات سوری و مخالفان با چند ساعت تاخیر برگزار شد. 

اطلاعات واصله از این جلسه حاکی از عمق شکاف و خصومت آشکار میان دو طرف است به گونه ای که آنان حتی یک کلمه با هم سخن نگفتند.

دو طرف مذاکره کننده از دو ورودی مختلف وارد محل برگزاری این نشست شدند و دیدار آنان حدود نیم ساعت به طول انجامید و دراین مدت، فقط اخضر ابراهیمی صحبت کرد و تلاش نمود تا "یخ" روابط را دراولین نشست رودرو آب کند.

"ولید معلم" به عنوان رییس هیات سوری و "احمد الجربا" سرکرده ائتلاف مخالفان سوریه در این نشست حضور نداشتند و "بشار جعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به نمایندگی از هیات دولت سوریه و "هادی البحره" به نمایندگی از مخالفان سوری در راس هیات خود در این جلسه حاضر شدند.

بشار جعفری پس از این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران بار دیگر بر لزوم بررسی مصوبات نشست ژنو 2 به عنوان یک بسته کامل و نه توجه به برخی از بندها و نادیده گرفتن بندهای دیگر آن تاکید کرد و گفت: در بیانیه نشست ژنو 2، هیچ مساله یا موضوع حاشیه ای وجود ندارد و همه مسائل مهم هستند و نباید به گزینش موضوعات پرداخت.

وی افزود: باید بیانیه ژنو 1 را با همه بندهای آن بررسی کرد زیرا همه مسائل از یک درجه اهمیت برخوردارند، ولی برخی مسائل را قبول نداریم و این همان چیزی است که درسر میز مذاکرات بررسی خواهد شد.
 جعفری نوع برخورد مخالفان سوری در نشست ژنو 2 را بچه گانه و لحن آن ها را تحریک آمیز توصیف و تصریح کرد: عباراتی که مخالفان در روز اول مذاکرات در بیانیه خود از آن استفاده کردند، کاملاً تحریک آمیز و مملو از نفرت و کینه بود و این یک بیماری روانی است.

وی ادامه داد: ما با نگاه و دیدی مثبت به ژنو آمدیم و در مسیر تامین منفعت سوریه و مردم این کشور تلاش می کنیم و با توجه به این رویکرد، قصد نداریم که با ارائه اطلاعات نادرست وارد بازی فرافکنی و ایجاد رعب و وحشت شویم.

"هادي البحره" نماینده مخالفان سوری نیز پس از پایان اولین دور از مذاکرات رودرو گفت: دور دوم مذاکرات به موضوع رساندن کمک های انسان دوستانه به همه مناطق سوریه اختصاص داشت.

وی گفت: در دور دوم مذاکرات به موضوع حمص پرداخته شد و نیز موضوع تشکیل هیات حکومت انتقالی با اختیارات کامل که بشار اسد هیچ نقشی درآن نداشته نباشد.

البحره خاطرنشان کرد: اخضر ابراهیمی به هر دو طرف مذاکره کننده اعلام کرد که دو روز اول مذاکرات به گفتگو درباره لغو محاصره غیرنظامیان از جمله ساکنان شهر حمص و توقف درگیری ها و دادن اجازه انتقال کمک های انسان دوستانه اختصاص داشت، اما اصل مذاکرات درخصوص حل و فصل درگیری ها بود.

انتظار می رود که اخضر ابراهیمی جلسه دیگری با هیات دولتی سوریه و هیات مخالفان با هدف آب کردن یخ روابط دو طرف و انجام مذاکرات جدی درباره راه هایی که به پایان یافتن جنگ سوریه منتهی شود، برگزار کند.

پربیننده ترین خبرها