نمایش چند دستگی در سومین سالگرد انقلاب مصر

نمایش چند دستگی در سومین سالگرد انقلاب مصر
يکشنبه 6 بهمن 1392 - 13:27

قاهره(العالم) – مصر در سومین سالگرد انقلاب، دچار چند دستگی سیاسی و درگیری های خونین میان جناحهای مختلف مانند جنبش ششم آوریل و هواداران اخوان المسلمین با زره پوشهای نیروهای امنیتی بود که به کشته و زخمی شدن شماری از شهروندان در استانهای این کشور منجر شد.

خبرنگار العالم روز یکشنبه از مصر گزارش داد، درگیری نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در مراسم سومین سالگرد سرنگونی رژیم حسنی مبارک ده ها کشته و صدها مجروح به جا گذاشت.
در همین حال خبرها حاکی است که پلیس مصر روز گذشته بیش از هزار تظاهر کننده و هوادار محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده این کشور را دستگیر کرد.
بنابر این گزارش هزاران هوادار عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع مصر نیز در میدان التحریر قاهره تجمع کردند. 
به گفته شاهدان عینی، احزاب مخالف حکومت نظامیان و کودتا علیه محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر، با نیروهای پلیس درگیر شدند.
ائتلاف ملی هوادار اخوان المسلمین از هوادارانش خواست برای مبارزه با ظلم و ستم اعتراضشان را افزایش دهند؛ آنان گفتند که موج انقلاب فقط با قصاص قاتلان مردم و استرداد انقلاب به صاحبان اصلی آن (مردم) فرو می نشیند.
هواداران "محمد مرسی" و اخوان المسلمین، اقدام ارتش در برکناری مرسی از ریاست جمهوری را کودتای نظامی و در دست گرفتن دوباره قدرت توسط نظامیان می دانند، و با این رویه مخالف هستند.
"ضیاء الصاوی" هماهنگ کننده جنبش "جوانان ضد کودتا" به العالم گفت: مردم در شهرهای پورت سعید، سوئز و اسکندریه از مدتها قبل شعار مخالفت با کودتا را سر داده اند که با واکنش سریع نظامیان و دستگیری جوانان مواجه شدند، دعوت ائتلاف و نیروهای جوانان انقلابی، تکمیل خطی است که انقلابیون آغاز کرده اند.
فضای میدان التحریر که حامیان برکناری مرسی آن را تحت سیطره خود در آورده اند؛ چندان تغییر نکرده و نیروهای ارتش و پلیس به منظور تامین امنیت آن دسته از مردم که خواستار آنند فرمانده ارتش قدرت را به دست بگیرد، مستقر شده اند. 
یک شهروند به خبرنگار العالم گفت: آمده ایم تا بگوییم ما حضور داریم، مصر تجزیه نمی شود و ما هوادار سیسی هستیم.
البته تنش در خیابانها و میادین مصر به رغم پایان مراسم 25 ژانویه تمام نشده و ناظران قربانیان و خونریزی بیشتر را پیش بینی می کنند. وزارت بهداشت مصر اعلام کرده است که طی 24 ساعت گذشته، 49 نفر در مناطق مختلف این کشور کشته شده اند.

MKH-26-10:33

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها