دیپلماتهای آمریکایی هدایت مخالفان سوری را برعهده دارند

دیپلماتهای آمریکایی هدایت مخالفان سوری را برعهده دارند
سه شنبه 8 بهمن 1392 - 12:26

منابع رسانه ای در ژنو سوییس گزارش می دهند که یک هیات 20 نفره از دیپلمات های آمریکایی به سرپرستی رابرت فورد هدایت گروه موسم به ائتلاف سوریه را در مذاکرات جاری بر عهده دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر در گزارشی به قلم محمد بلوط از سوییس گزارش داد که اختلاف نظر دو هیئت دولت و معارضین سوری در خوانش بیانیه ژنو 1، فاصله ای به طول چند سال نوری دارد و در این میان اخضر ابراهیمی از آزمون گوش سپردن به اختلاف نظر این دو هیئت، در روز پنجم گرفتار آزمونی بسیار دشوارتر خواهد شد و ناچار خواهد شد در اعماق بیانیه سویسی، نقاط اشتراکی بیابد تا بتواند با گسترش دادن محدوده آن، به نتیجه ای برسد، اما دستیابی به نقطه مشترک در این بیانیه، آن هم با توجه به خوانش های متفاوت دو هیئت از این بیانیه، به اعتراف خود ابراهیمی، کاری بس دشوار است.
به این ترتیب، به نظر می رسد، گفت وگوی هیئت دولت سوریه و معارضین در ژنو، فراتر از حد "گفت وگو برای گفت وگو" نمی رود و تلاش دو طرف تنها آن است که چراغ های سالن مذاکره در کاخ سازمان ملل روشن بماند، تا زمانی که معجزه ای اتفاق بیفتد.

منابع بین المللی تنها راه حل برون رفت از این شرایط را آن می دانند که جمعه آینده، بیانیه ای صادر شود که در آن بر ادامه تلاش ها با میانجی گری ابراهیمی تاکید شود و ادامه مذاکرات، به بعد از استراحتی یک هفته ای تا ده روزه موکول شود. آن گاه در این فرصت از آمریکا و روسیه درخواست شود که بر دوطرف فشار آورند تا مذاکرات، شکل نزدیک تری به مذاکرات بگیرد و از روند کنونی خارج شود. یکی از دیپلمات های آگاه از روند مذاکرات در ژنو تاکید کرده است که اگر آمریکا و روسیه در این روند دخالت نکنند، ادامه مذاکرات ممکن نخواهد بود و اخضر ابراهیمی این دخالت را خواستار خواهد شد.

یک دیپلمات عرب ِ آگاه از روند مذاکرات می گوید: آمریکایی ها در هدایت مذاکره کنندگان "ائتلاف" دچار سردرگمی شده اند و به نظر می رسد "رابرت فورد" سفیر آمریکا، که مذاکرات را به همراه تیمی متشکل از 20 دیپلمات و کارشناس آمریکایی، از هتل اینترکونتینتال اداره می کند، در تلاش است به هر صورتی که شده، روند مذاکرات را تغییر دهد و آن را به سمت محوریت بخشیدن به مرحله انتقالی سوق دهد تا بتواند تلاش های هیئت دولت سوریه برای مطرح کردن ضرورت بررسی جزئیات اساسی را دور بزند، زیرا در صورت مطرح شدن این موضوع، بررسی ها به ماه ها و حتی سال ها خواهد کشید، بی آن که نتیجه ای ملموسی برای آن قابل تصور باشد. فورد همچنین تلاش می کند، صدور بیانیه، به جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر و همچنین جلوگیری از انتخاب شدن بشار اسد در دوره آینده ریاست جمهوری سوریه منجر شود.

آمریکایی ها در حال بررسی سناریوهای مختلفی در خصوص مرحله انتقالی هستند تا از رویارویی با اعتراض روسیه بر سر تغییر نظام در سوریه بپرهیزند. یکی از این سناریوها، پیشنهاد شورای ریاستی سه گانه برای اداره مرحله انتقالی به شیوه شورای ریاستی سه طایفه ای در بوسنی، در پایان جنگ بالکان است.

در این میان، اظهارات "ائتلافی ها" پس از چهار روز مذاکره در ژنو حاکی از آن است که آنها در حال بازنگری در موضوع مشارکت بدون سایر گروه های مخالف سوری در گفت وگو هستند، به طوری که "سهیر الاتاسی" و "انس العبده" خاطر نشان کردند در دوره های آینده مذاکرات، ممکن است اعضای هیئت مذاکره کننده تغییر یابد و باب مشارکت در برابر دیگر گروه های مخالف گشوده شود.

به نظر می رسد که سردرگمی آمریکایی ها در هدایت ائتلاف، ابعادی گسترده تر دارد، زیرا فورد امیدوار است که بتواند هسته مرکزی گروه های تکفیری مسلح در سوریه را به ژنو بیاورد تا بتواند قدرت تاثیرگذاری ائتلاف در هدایت تحولات را تضمین کند و تعهدات نظامی میدانی در قبال آتش بس و اجرای عملیات مبادله بازداشت شدگان را اجرایی کند.

26

پربیننده ترین خبرها