تروریست‌ها چگونه در کمین ارتش سوریه گرفتار شدند؟

تروریست‌ها چگونه در کمین ارتش سوریه گرفتار شدند؟
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 18:32

دمشق، العالم- یکشنبه گذشته، ده‌ها نفر از عناصر جبهه تروریستی النصره در بزرگراه دمشق-درعا در کمین نیروهای ارتش سوریه گرفتار شدند و به هلاکت رسیدند.

 حسین مرتضی مدیر دفتر شبکه خبری العالم در سوریه، در یادداشتی پیرامون این عملیات موفقیت آمیز ارتش آورده است:

عناصر جبهه تروریستی النصره که در سه محور از جمله محور داریا تا نزدیکی بزرگراه دمشق به درعا پیش رفته بودند، با کمین های ارتش سوریه روبرو شدند و ده ها نفر از آنان در این عملیات به هلاکت رسیدند.

محور داریا در ریف دمشق که راه ارتباطی میان مناطق غوطه شرقی و غربی به شمار می رود، چند ماه پیش، از مواضع استراتژیک گروه های مسلحی بود که تلاش می کردند با استفاده از آن و از طریق غوطه شرقی به سمت جوبر و از آن جا به قلب دمشق پایتخت سوریه نفوذ کنند.

با توجه به واقع بودن داریا در نزدیکی بزرگراه بین المللی دمشق – درعا، ارتش سوریه به خوبی از اهمیت ژئو استراتژیک این منطقه آگاه بود.

منطقه "نهر عیشه" واقع در داریا، حلقه وصل با حجر الاسود و العسالی است که این مساله موجب پاکسازی "نهر عيشه" از گروه های مسلح برای راندن آن ها شد تا محاصره آن ها و سپس تحت سلطه درآوردن آنان در برخی مناطق تسهیل شود.

تلاش های عناصر گروه های مسلح به این حد محدود نشد، بلکه آن ها وارد اردوگاه یرموک (جنوب دمشق) شدند و درآنجا، روزنه ای پیدا کردند که بتوانند از طریق آن با تروریست های محاصره شده در غوطه شرقی به ویژه در مناطق ببيلا، يلدا، بيت سحم، عقربا وروستاهای واقع در اطراف فرودگاه دمشق و داريا والمعضمية در غرب، ارتباط برقرار کنند.

ارتش سوریه بر آن شد که همه روستاهای واقع دراطراف فرودگاه بین المللی دمشق را طی عملیات فوری پاکسازی کند تا پس از آن، محاصره گروه های مسلح را در القدم، العسالي و داريا آغاز کند.

موفقیت های مهمی که ارتش سوریه در ریف جنوبی دمشق به آن دست یافته و پیشروی میدانی آن، موجب شد که گروه های مسلح در داریا، القدم والعسالي سردرگم شوند و انسجام خود را از دست دهند، به ویژه پس از اینکه مناطق السبينه و حجيره پاکسازی شدند و این مساله باعث شد که آن ها عمق استراتژیک خود را از دست بدهند و قدرت جابجایی و انتقال را نداشته باشند و کمک های تجهیزاتی و پشتیبانی به دست آن ها نرسد.

ارتش سوریه از طریق کمین هایی که در منطقه القدم کار گذاشته بود، توانست حمله بیش از 700 نفر از عناصر مسلح به منطقه پورسعید را خنثی کند و این درشرایطی بود که یگان های پشتیبانی، درحال مقابله با خودروها و تجمع عناصر مسلح در راه های فرعی و جاده های مسیرهای کشاورزی بودند، در نتیجه این درگیری ها، بیش از 120 نفر از عناصر مسلح به هلاکت رسیدند و ده ها نفر مجروح شدند. همچنین گروه های مسلح در کمین منطقه القدم ضربه سختی را متحمل شدند.

در همین حال یک منبع نظامی سوری، مهم ترین اهداف گروه های مسلح را دسترسی به مجتمع فروشگاهی "تاون سنتر" برای سرقت مواد غذایی وبستن جاده بین المللی دمشق دانست.

این منبع نظامی گفت: ارتش سوریه بعد از دریافت اطلاعات قطعی، این حمله را ناکام گذاشت و در مدت کمتر از ده دقیقه عناصر مسلح را تحت کنترل خود درآورد.

پربیننده ترین خبرها