در مصاحبه با العالم مطرح شد؛

پیام عضو ارشد جنبش فتح به حماس از ایران

پیام عضو ارشد جنبش فتح به حماس از ایران
چهارشنبه 9 بهمن 1392 - 20:45

العالم - عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم، نقش محوری و سازنده جمهوری اسلامی ایران در منطقه را دلیل تلاش این جنبش برای بازنگری در روابط خود با ایران دانست و تاکید کرد: اعضای جنبش حماس نزدیکترین افراد به فتح هستند.

"جبریل محمود رجوب" شامگاه چهارشنبه در گفتگوی مفصل با شبکه خبری العالم با بیان اینکه سال 2014 ، سالی سرنوشت ساز و تعیین کننده برای جنبش فتح خواهد بود، تاکید کرد درصورت شکست مذاکرات سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی، جنبش فتح، جبهه ای را با این ایده تشکیل خواهد داد که یا کشور فلسطین تشکیل شود و یا اینکه طرف مقابل یعنی رژیم اشغالگر صهیونیستی، روی امنیت و آرامش را نخواهد دید.

رجوب تصریح کرد: مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیست در سه جبهه خواهد بود، یکی مقاومت در برابر این رژیم اشغالگرو تشدید مقاومت، دیگری پایان دادن به هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی و سوم محاصره و تحریم رژیم صهیونیستی و هر کسی که با این رژیم تعامل دارد و نیز متوقف کردن اشکال مختلف عادی سازی روابط با این رژیم در بخش های مختلف سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و تجاری.

این مقام فلسطینی درباره تشکیل دولت فلسطینی نیز گفت: اعلام یک طرف تشکیل دولت مستقل فلسطینی یکی از سناریوهای مورد نظر ماست و ما می خواهیم کشور تحت اشغال را اعلام کنیم و برای این کار از سازمان ملل، شورای امنیت و دیگر سازمان های بین المللی استفاده خواهیم کرد.

** میان صهیونیست ها و فلسطینی ها دنیایی از خون وجود دارد

رجوب تصریح کرد: میان ما و صهیونیست ها دنیایی از خون وجود دارد و هیچ فلسطینی وجود ندارد که از اشغالگری صهیونیست ها متضرر نشده باشد و همه فلسطینی ها در معرض اقدامات رژیم اشغالگر قدس شامل کشتار، تبعید، اهانت و آوارگی قرار گرفته اند.

 وی از مشروعیت بین المللی به عنوان تنها وسیله موجود برای تحقق هدف فلسطینی ها یعنی اجرای طرح تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف یاد کرد.

*** طرح "جان کری" شکست خورده است

رجوب درباره طرح جدید آمریکا درباره مذاکرات سازش موسوم به طرح "جان کری" نیز گفت: تا این لحظه، هیچ پیشنهاد یا نقطه نظرات تئوری یا ایده عملی به ما ارائه نشده است که حداقل خواسته ها و شروط فلسطینی ها را برای ادامه روند سازش دربر داشته باشد ولی با این حال، ما حاضربه مذاکره با طرف اسرائیلی شدیم و این تصمیم در محافل فلسطینی جنجال برانگیز شد.

وی تاکید کرد: فلسطینی ها دیگر حاضر به قبول مذاکره با طرف اسرائیلی با این شرایط نخواهند بود و این آخرین مرحله بود و جنبش فتح بر طرح خود در پایبندی به آرمان های ملی که "یاسرعرفات" رهبر فقید فلسطین و هزاران فلسطینی دیگر در راه آن شهید شدند، پایبند خواهد بود و قدس و مقدسات و حق بازگشت آوارگان، جز خط قرمزهای ما خواهد بود.

این مقام جنبش فتح همچنین خواستار بازنگری آمریکایی ها در مواضع خود در قبال طرف اسرائیلی شد و گفت: آن ها از راست گرایان افراطی اسرائیلی یعنی "بنیامین نتانیاهو" و تیم وی شامل جمعی از قاتلان جنایتکار حمایت می کنند و این درحالیست که این افراد باید بابت جنایت های خود در دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات حاضر شوند.

*** تاکید بر تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 67

رجوب با تاکید براینکه مرزهای سال 67 مرزهای کشور فلسطین است، اظهار داشت: باید با جدیت فکر کنیم؛ برای اولین بار است که ما فلسطینی ها توافق کردیم و طرحی را ارائه کردیم که براساس آن خواهان تشکیل کشور فلسطین هستیم و کشورهای عربی و اسلامی نیز همین خواسته را دارند.

وی بر اجماع و توافق بین المللی مبنی بر وجود مرزهای سال 67 به عنوان مرزهای کشور آینده فلسطین تاکید کرد و گفت: لابی های صهیونیست در کنگره و کابینه فاشیست رژیم اشغالگر اسرائیل حاضر به قبول خواسته طرف فلسطینی نیست.
 عضو کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین افزود: ساخت منطقه با نقش آفرینی مهم ایران، منافع منطقه و فلسطینی ها را تأمین می کند و انتظار می رود که محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان مذاکره با اسرائیل را متوقف و به سازمان ملل متحد مراجعه کند تا فلسطین به عضویت نهادهای بین المللی در بیاید.

 رجوب بیان داشت: رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا با اعمال فشار، عزم و اراده فلسطینی ها را برای ادامه دادن به مقاومت بشکند و در مقابل ما تلاش می کنیم که از همه کشورهای منطقه برای احقاق حقوق فلسطینی ها و مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل کمک بگیریم، رژیمی که نه تنها منافع فلسطینی ها بلکه منافع همه کشورهای عربی و اسلامی را به خطر انداخته است و دشمنی اسرائیل با ایران بخشی از توطئه این رژیم برای ضربه زدن به کشورهای عربی و اسلامی است.
 

** قدس پایتخت همیشگی فلسطین

مقام جنبش فتح گفت: دیدگاه ثابت مسئولان فلسطینی درباره تشکیل کشور فلسطین با حاکمیت کامل و پایتختی قدس، خلل ناپذیر است.
رجوب با تاکید بر لزوم حل مساله آوارگان فلسطینی براساس قطعنامه های سازمان ملل از جمله قطعنامه 194، اظهار داشت: من معتقدم که این آخرین بار است که تشکیلات خودگران با اسرائیل مذاکره می کند و پس از آن گزینه های دیگری را مانند مراجعه به سازمان ملل متحد برای عضویت فلسطین در همه نهادهای بین المللی از جمله دیوان بین المللی کیفری روی میز خواهد گذاشت.
وی گفت: جهانیان می دانند که اسرائیل پایبند به قوانین و قطعنامه های بین المللی نیست و به شهرک سازی ادامه می دهد و تغییرات جغرافیایی و جمعیتی در قدس و کرانه باختری رود اردن ایجاد کرده است.

 رجوب با بیان این که برخی طرف ها و در راس آنها رژیم صهیونیستی و نیز طرف هایی در دولت آمریکا در صدد عبور از عناصر فشار بر خود و تغییر جهت قطب نما از فلسطین به سوی ایران هستند، تاکید کرد: نقش ایران در منطقه به هیچ وجه به حساب حاکمیت و منافع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیست بلکه برعکس نقش این کشور نقطه قوتی است برای کشورهای منطقه بویژه عربستان.

** رابطه فتح و حماس

عضو جنبش فتح درباره رابطه جنبش های فتح و حماس گفت: من از ایران خطاب به حماس می گویم که شما نزدیک ترین افراد به فتح هستید و رابطه ما با ایران به زیان شما یا علیه شما نیست و ما از جمهوری اسلامی ایران نمی خواهیم که با شما قطع رابطه کند.

وی درباره آشتی ملی فلسطین اظهار داشت: تلاش ها برای تحقق آشتی ملی همچنان ادامه دارد و گروه های فلسطینی درباره مساله لزوم تداوم مقاومت مردمی برای پایان دادن به اشغالگری و تشکیل کشور فلسطین با حاکمیت کامل و پایتختی قدس توافق نظر دارند.
عضو کمیته مرکزی جنبش فلسطینی فتح با بیان اینکه گروه های فلسطینی فقط منحصر به فتح و حماس نیست و جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در عرصه سیاسی فلسطین حضور دارد، افزود: این جنبش بر اساس راه کارهای ملی تلاش می کند و ما از تلاش و نقش ایران در جهت رفع اختلافات داخلی فلسطینی قدردانی می کنیم.

رجوب خطاب به مسئولان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد: از برادران خود در جنبش حماس می خواهیم که در دستاوردها و موفقیت هایی که طی هفت سال گذشته به آن نائل شده اند و نیز در برداشت خود از وحدت ملی به عنوان بخشی از اعتقاد ملی مبتنی بر فضای باز سیاسی با مشارکت گروه ها و احزاب متعدد و فقدان تعدد مراکز قدرت بازنگری کنند.

وی افزود: بعد از دریافت نشانه های مثبت و تشویق کننده از سوی برادران خود در جنبش حماس، در آخرین گفتگوها و دیدارهای خود، از آن ها خواستیم که با تشکیل دولت از سوی ابومازن بر اساس توافق حاصله موافقت کنند، دولتی که بتواند به محاصره باریکه غزه پایان دهد و با جهانیان تعامل داشته باشد.

 *** تاکید بر نقش محوری و سازنده ایران درمنطقه

رجوب درادامه سخنان خود با تاکید بر نقش محوری و سازنده جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گفت: فلسطین، جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین براین باورند که ایران از ما دور نیست و در نتیجه ما درهیچ جبهه ای که بخواهد ایران را به عنوان دشمن جایگزین اسرائیل کند، شرکت نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: نقش محوری و سازنده ایران در منطقه ما را برآن داشته که در کمال صراحت و با شفافیت تمام، خواهان بازنگری در روابط  خود با ایران باشیم و این همان حکمتی است که آقای حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، منطقه و ایران را براساس آن اداره می کنند.

رجوب افزود: گشایش در روابط ایران با برخی از کشورهای عربی، از نظر ما اطمینان بخش است، زیرا ما تاکید داریم که نقش ایران محوری و سازنده است و سفر من به ایران هم با هدف بهبود روابط میان حکومت فلسطین و ایران صورت گرفته است.

عضو کمیته مرکزی جنبش فلسطینی فتح بیان داشت: ایران بازیگر منطقه ای مهمی است و فلسطین نیز عاملی اساسی در تحقق ثبات در منطقه و برقراری صلح در جهان محسوب می شود.
وی گفت: باید به مسئولان ایرانی به علت مدیریت عاقلانه و مدبرانه مساله هسته ای و مساله رفع تحریم های ظالمانه غرب تبریک گفت و ما امیدواریم که توافق ایران و گروه 1 + 5 موفقیت آمیز اجرا شود و تحریم های ظالمانه مردم ایران پایان یابد.
رجوب تأکید کرد: مسئولان فلسطینی تلاش می کنند که روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را به علت تأثیر مثبت این روابط در قضیه فلسطین ادامه داده و تحکیم ببخشند.
وی با اشاره به این که جنبش فتح با جمهوری اسلامی ایران روابط تاریخی دارد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است، بیان داشت: روابط استراتژیک ما با ایران همچنان پا بر جاست و ایران با توجه به اینکه رئیس جنبش عدم تعهد است و کشوری مهم در جهان اسلام محسوب می شود و در همه سازمان های بین المللی حرفی برای گفتن دارد، می تواند نقشی مهم در پایان دادن به مناقشات منطقه ایفاء کند.
 

** فتواهای صادره درباره سوریه اوج پستی و انحطاط اخلاقی است

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در قسمتی دیگر از سخنان خود فتواهایی را که با عنوان جهاد (از سوی مبلغان سلفی - وهابی) در سوریه صادر می شود، اوج پستی و انحطاط دانست و گفت: اسلام واقعی این گونه نیست و این دسته از مفتیان در واقع دست نشاندگانی هستند که در جهت خواست و اراده آمریکا فعالیت می کنند.
وی با اشاره به مساله ارودگاه آوارگان فلسطینی در سوریه (یرموک) نیز گفت: این اردوگاه به جزئی از جنگ در سوریه تبدیل شده است و اینک فلسطینی ها تنها 10 درصد از ساکنان آن را تشکیل می دهند و فلسطینی های تحت رهبری سازمان آزادی بخش به هیچ وجه وارد جنگ سوریه نشده اند و کسانی که از این اردوگاه وارد جنگ سوریه شده اند، در حق مساله فلسطین جرم مرتکب شده اند و ما نباید علیه ملت و ارتش سوریه وارد جنگ شویم.

 

پربیننده ترین خبرها