عربستان چهار میلیارد دلار به مصر کمک می کند

عربستان چهار میلیارد دلار به مصر کمک می کند
پنج‌شنبه 10 بهمن 1392 - 13:51

دولت عربستان سعودی در ادامه حمایت های گسترده خود از نظامیان حاکم در مصر، درصدد است چهار میلیارد دلار کمک مالی در اختیار قاهره قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه دولتی الاهرام مصر امروز (پنج شنبه) به نقل از منابعی در یکی از وزارتخانه‌های این کشور نوشت: این بسته در جریان سفر ‌آتی "حازم الببلاوی" نخست‌وزیر موقت مصر به عربستان سعودی نهایی خواهد شد و بخشی از آن به شکل ودیعه در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بخش دیگر نیز به شکل فراورده‌های نفتی به مصر داده می‌شود.
"هانی صلاح" سخنگوی دولت مصر، اعلام کرده بود که در دیدار الببلاوی بر مسائل اقتصادی و مطرح کردن چند پروژه تمرکز خواهد شد.
وی پس از نشست کابینه مصر، گفت: دولت عربستان از سفرای خود در سایر کشورها خواسته است تا با سفرای مصر درباره همه مسائل همکاری کنند.
برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان، کویت و امارات از زمان برکناری "محمد مرسی" ریاست جمهوری در ژوئیه سال گذشته میلادی، 12 میلیارد دلار به قاهره به صورت بلاعوض، قرضی و ارائه حامل های انرژی کمک کرده‌اند؛ این کمک‌ها باعث شده است که اقتصاد مصر در جریان ناآرامی‌های سیاسی رکود نداشته باشد.
براساس آمار بانک مرکزی مصر رشد اقتصادی این کشور در سه ماه اخیر از ماه سپتامبر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی 1.04 درصد رشد داشته است.
ارائه این کمک ها موجب شده است اخوان المسلمین و حامیانش از جمله قطر و ترکیه، به شدت از عربستان و امارات به عنوان حامیان اصلی دولت جدید و نظامیان مصر خشمگین شوند.
در همین راستا، "یوسف قرضاوی" رئیس تشکل اخوانی موسوم به "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، با بیان اینکه عربستان با حمایت از مقامات مصری در سرکوب مخالفان پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهور سابق مصر به شدت دچار خطا شد از مقامات ریاض خواست تا به حمایت‌های خود از حکومت نظامیان در مصر پایان دهند.
قرضاوی که پدر معنوی اخوان المسلمین و از حامیان سرسخت مرسی به شمار می آید همچنین افزود: چنین اشتباهی در عربستان "بعید" است. ریاض میلیاردها دلار از "کودتای نظامی" در مصر حمایت کرد.

پربیننده ترین خبرها