تعیین تاریخ ازسرگیری مذاکرات در ژنو

تعیین تاریخ ازسرگیری مذاکرات در ژنو
جمعه 11 بهمن 1392 - 16:16

نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه، دقایقی پیش در نشست خبری که در ژنو برگزار شد، 10 فوریه (21 بهمن) را به عنوان تاریخ از سرگیری مذاکرات در خصوص حل بحران سوریه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل، عصر جمعه در پایان نشست نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در ژنو اعلام کرد: دو طرف درخصوص ازسرگیری مذاکرات در دهم فوریه (21 بهمن) به توافق رسیده اند.

ابراهیمی اظهار داشت: با آن که میان دو طرف مذاکره در سوریه فاصله زیادی هست، اما مسائلی وجود دارد که می تواند زمینه ساز موفقیت دور دوم گفتگوها باشد و درصورتی که اراده سیاسی موجود باشد، دور اول گفتگوها زمینه بحث و بررسی بیشتر را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: دو طرف ملزم به اجرای کامل بیانیه ژنو هستند و امیدواریم که تلاش بیشتری برای کاهش سطح خشونت در سوریه از آنها ببینیم. اختلافات میان دو طرف منازعه قابل توجه است، اما مشترکاتی نیز دارند و هرچند پیشرفت در مذاکرات به کندی صورت می گیرد، اما هردوطرف مشارکت قابل قبولی داشتند.

ابراهیمی گفت: ضمن بررسی وضعیت حمص به طور مفصل درباره تعلیق جنگ در تمامی نقاط سوریه مذاکره کردیم و هردو طرف قاطعانه خشونت را نفی می کنند. وی همچنین تاکید کرد که آینده سوریه توسط ملت سوریه وبا اراده آزاد مردم آن تعیین خواهد شد.

دور اول مذاکرات ژنو میان هیات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان، ساعتی پیش در حالی پایان یافت که مخالفان به طور یکجانبه بر بررسی انتقال قدرت پیش از مبارزه با تروریسم اصرار داشتند و همین امر مذاکرات را به بن بست کشاند.

هیأت های مذاکره کننده دولت سوریه و ائتلاف مخالفان خارج نشین  نشست دیروز (پنجشنبه) در حالیخود را پایان دادند که هیأت دولت، طرح مبارزه با تروریسم در سوریه و جلوگیری از حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها را پیشنهاد کرد، ولی هیأت ائتلاف مخالفان با این طرح مخالفت کرد و همچنان بر لزوم بررسی مساله انتقال قدرت اصرار ورزید.

هیأت دولت سوریه در طرح خود اعلام کرده که همکاری کشورهای مختلف جهان برای مبارزه با تروریسم در سوریه ضروری است زیرا تروریسم خطر و تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است.

بثینه شعبان مشاور رییس جمهوری سوریه پنجشنبه شب در مصاحبه با العالم گفته بود: ما این طرح را پیشنهاد کردیم زیرا تروریسم، دردآورترین معضلی است که ملت سوریه از آن رنج می برد.

شعبان افزود: مبارزه با تروریسم و سرکوب آن خواسته اصلی ملت سوریه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها