کشوری ثروتمند با سریع‌ترین نرخ رشد فقر

کشوری ثروتمند با سریع‌ترین نرخ رشد فقر
شنبه 12 بهمن 1392 - 16:31

عربستان سعودی از دهه 1970 با برخورداری از منابع نفتی و فروش حداکثری، ثروت‌های هنگفتی به دست آورده و توانسته با تولید روزانه حدود 9.8 بشکه نفت در سال 2013 در صدر فهرست تولید کنندگان نفت در سطح جهان قرار بگیرد، اما این مساله نیز نتوانسته از افزایش نرخ رشد فقر فقیرتر شدن میلیون‌ها شهروند سعودی جلوگیری کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که مرکز آمریکایی صندوق ثروت ملی عربستان، مازاد درامدهای نفتی عربستان سال گذشته (2013) حدود 55 میلیارد دلار و دارایی های صندوق مستقل پادشاهی را حدود 676 میلیارد دلار اعلام کرده، آمارها حکایت از آن دارد که تعداد فقرای عربستان در ده سال گذشته دو برابر شده اند، به عبارت دیگر فقر در این کشور سالانه ده درصد رشد داشته است.

در همین حال افزایش فروش نفت عربستان در سالهای اخیر، منجر به افزایش توسعه مبتنی بر تولید و جهش به بهترین رتبه کشورهای درحال توسعه  شده است.

بنا بر ارزیابی  بانک جهانی، درآمد ناخالص ملی عربستان برای سال 2012 ، با قیمتهای جاری 711 میلیارد دلار بوده که سهم هر فرد از میانگین درآمد ملی سالانه 22 هزار دلار است، اما در عین حال پژوهش های شورای همکاری خلیج فارس بیانگر عبور میانگین بیکاری عربستان از مرز 11 درصد است.

گفتنی است منابع رسمی، مشکل فقر عربستان را مستقیما بررسی نمی کنند، اما با خواندن رقم های برخی بندها، می توان پدیده فقر را رصد کرد و برآوردهای غیر رسمی بیانگر این است که نسبت فقر در عربستان به 25 درصد رسیده است و با توجه به جمعیت 20 میلیونی این کشور، معادل 5 میلیون نفر زیر خط فقر هستند.

شگفت آن که ارقامی که می توان از یک سو بدان استناد کرد مربوط به گزارش سازمان اطلاعات امریکاست که روزنامه الریاض عربستان از آن نقل کرده و گفته با توجه به بیانیه های سال 2003 یعنی بیش از 10 سال پیش، نسبت فقر در عربستان حدود 12.5 درصد (نصف درصد فعلی) بوده است و بدین ترتیب در ده سال گذشته، فقرای عربستان دو برابر شده اند.

گفتنی است از جمله اطلاعات موثقی که درباره فقر در عربستان وجود دارد، می توان به یکی از ردیف های بودجه کل عربستان در سال 2014  استناد کرد، زیرا بخش قابل توجهی از بودجه معادل 29 میلیارد ریال سعودی (7.7 میلیارد دلار) برای برنامه های مبارزه با فقر و بودجه های سالانه مربوط به ایتام، نیازمندان و بیمه اجتماعی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها